Skall snart börja att bygga ut huset med 75 kvm + ett halvt plan ovanpå.
Huset i dag står på krypgrund och den tilltänkta utbyggnaden kommer att stå på platta.
Allt sammans kommer att stå på berg och bli i form av ett L..
Min fråga är.. vad bör man tänka på när man bygger platta brevid en annan grund.
Har tänkt att använda mig av L-element till plattan..
Man använder väl sig av elementen hela vägen runt, även på den sidan av huset som kommer att gå ihop med dagens byggnad.
Det blir ju svårt med motfyll på den väggen som husen går ihop..
Man får väl i så fall hålla imot från insidan av krypgrunden vid gjutningen.

Anledningen till att jag skall ha platta är att om jag bygger krypgrund, kommer utbyggnaden att bli för hög mot det nuvarande huset som idag är på ett plan, höjdskillnaden kommer att bli för stor mellan huskropparna..

tacksam för svar.. :)
 
Ingen som har några synpunkter ??
 
jag tänker göra som du och använda kantelementen även mot min befintliga torpargrund. Ev blir det en distans på 15 cm med asfaltmatta och 45 mm frigolit för att morverka fukt. Sen får jag väl gjute över glappet som blir på nåt sätt.
 
Hur stor utbyggnad hade du tänkt att göra ?
Har du fått några tips på hur du skall göra eftersom du har valt att ha så stort "glapp" mellan befinlig byggnad och den nya.
skulle det inte räcka att ha någon slags platonmatta eller liknande imellan.
Eller finns det någon information på nätet kanske....
 
vi ska bygga ut 75 m2 i suteräng. Problemet är att det är berg som befintlig torpargrund står på och det rinner vatten längs detta berg. Då vill man ju ha utrymme för vattnet att rinna under torpargrunden (som det gör idag utan problem) och sen mellan befintlig grund och torpargrund och ner i dräneringsrör och vidare ut bort från huset. Min konstruktör tycker att jag ska lägga nåt han kallade för asfaltsmatta och sen isolering+grus för att vara på den säkra sidan.

vet inte om det är det bsäta men det låter ju vettigt. Hur man sen ansluter mella nny grund och befintlig vet jag inte men det går väl och snickara eller mura merd nån plastfolie neråt antar jag.
 
Det blir ju samma storlek som vi då..
Hur mycket har ni kalkylerat på i kostnader för utbyggnaden då ?
 
Jag gjöt en platta till mitt tillbygge ihop med torpargrunden. Jag lade bara byggplast emellan och några säckar lecakulor. Plattan var ca 30 m2.

Lycka till!
 
Banner skrev:
Det blir ju samma storlek som vi då..
Hur mycket har ni kalkylerat på i kostnader för utbyggnaden då ?
Nja det är väl svårt att säga men ca 1,5 miljon upp till att det är satt panel utvändigt och gips invändigt sen ska jag göra alla inredning och finfix själv tänkte jag. Budgeten håller dock på att spricka direkt eftersom min spränging för den nya suterängvåningen verkar bli rätt kostsamt. Jag har snickarna i höst 1-2 månader som ska stomresa bygget och det är där jag kan dra åt svångremmen lite. Jag klarar ju tex att sätta gips+panel osv men hinner dom det på sina 300-600 timmar så vore det ju bra. Dom får helt enkelt äta upp det som är kvar av budgeten.
 
bmx skrev:
Budgeten håller dock på att spricka direkt eftersom min spränging för den nya suterängvåningen verkar bli rätt kostsamt.
Nyfiken! Vilka kostnader får du för sprängningen och varför drar dom iväg? Jag kommer förmodligen att hamna i samma situation med vår tillbyggnad med sprängning direkt i anslutning till befintligt hus, dessutom 8 grannar inom 50 meters radie :-/

/Lars
 
dels får dom spränga försiktigt=många borrhål
dels måste vi riva delar av befintlig grund och lägga järnbalk för att klara befintligt hus
Mycket dyra maskiner och många timmars arbete helt enkelt.

/Fredrik
 
Det kanske blir lite dyrare med ett suteräng..
Vi har max 700 000 att bygga till för.. inkl värme..
Vi skall ha snickarhjälp för att resa stommen som vi tänkte göra med lösvirke även taket skall läggas av grabbarna så det blir tätt uppifrån i alla fall.

Har räknat med 2 veckors bygghjälp 2 man.
Skall själv köpa in allt material för att pressa priserna så mycket det går. har även tänk
att ta semester och vara hantlangare när något behöver införskaffas, så att det inte går åt någon byggtid för grabbarna.
Allt resternade av bygget skall jag göra själv..
Hoppas det löser sig.. :-?
Har din kommun krävt någon byggfelsförsäkring för din utbyggnad ???
 
japp jag har fixat en byggfelsförsärking för 12 papp. Pengar i sjön. försökte med dispans men det gick inte.

Jag köper också allt material själv och håller på och förhandlar om detta nu. Har fått enn ungefärligt pris på ca 300" för allt material ovan grund. Då är det med allt allt. Typ hängrännor, fönsterfoder, panel, innertak, allt resningsvirke, all isolering, gips, fönster osv. Det tycker jag är rätt ok för bara fönstren går på över 100" om man ska köpa dem löst.
Jag räknar med snarare 8-16 veckor snickarhjälp och då jobbar dom mån-tors och sen städar jag och fixar fram material fred-sönd. Detta landar på ca 150-300"
Sen går värmepump, bergvärme, golvvärme vvs entrepenad och ventialtion på 250" och grunden hoppas jag att jag klarar mig med under 500" lite beroende på sprängningen som sagt.

Totalt=500+300+300+250=1350 plus ca 100 i försäkring+kreditutgifter+bygglov o dyligt. Så att komma under 1,5 för min del är inte rimligt men att det kan dra iväg och bli närmare 2 miljoner känns ju inte alls omöjligt tyvärr.

Hur har du tänkt när du räknat fram 700" ?


 
Har räknat på 100 tusen för plattan, har ingen sprängning och sjaktning som du har skall bara ta bort 10 cm jord sedan har jag berget under.
Material ca 300-400 tusen. värme 150 tusen. Bygghjälp 30 tusen / vecka får se hur mycket man hinner på två veckor, vi har kommit överens om att dom bygger så länge jag vill ha hjälp.
En stomme slår man upp relativt snabbt om man är van hantverkare.
På det kommer ju sedan lite bygglov och kanske byggfelsförsäkring skall försöka att få dispans ;).
Sen till det kommer ju oförutsedda utgifter.
El biten grejar jag själv då jag befinner mig i den branchen.
Vvs:en skall jag också fixa med hjälp av en polare.
Det blir att dra åt svångremmen redan från början, det har en tendens att rinna iväg en hel del..


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.