Hittade inte om detta diskuterats tidigare, har byggt hus med platta på mark och skall nu bygga en altan. Vill inte fästa altanen i plattan då det inte verkar så lämpligt att bulta in i cellplasten som omger plattan (är ju bara ett tunnt lager puts ytterst) är det någon som har samma fundering och hur har ni tänkt att lösa/löst det?

Skall jag lägga en tjock balk innerst längs väggen och inte förankra altanen i huset?

Har någon ett förslag på materiial på denna balk?
 
Hej
Startade denna tråd för länge sen och har nu kommit fram till våren då det skall ta fart!

Har läst igenom det som skrivits på forumet och det verkar inte finnas något entydigt svar:confused: kring platta på mark + altan

Vi har en traditionellt platta på mark ett kantelement U-formad av styrencellplast och ett ytskikt av fiberarmerad betong. Betongen är hårnålsbetong med extra armering i ytterkanterna av kantelementen.
Frågan är om man kan bulta fast en bärlina/regel (av tryckimpregnerat virke) till altanen i denna platta med riktigt långa bultar som går in i betongen. Det blir ju bara belastning rakt ner. Vi har ingen vattenburen golvvärme som behöver beaktas..

Altanen som går runt ett hörn kommer att bli 3,50m bred och ha en "bärlina" sen golvbjälkar 45x220 eller 45x195 NTR/AB på cc 600 och ha en "bärlina" längst ut på plintar. Inga längsgående bärlinor kommer att användas under golvbjälkarna utan sen kommer det att ligga en trall på 28x120 högst upp.

Vore kanon om någon kunde komma med ett snabbt råd och synpunkter!

Stort Tack!!!
 
Hej!

Vi har liknande förutsättningar på husets södersida, där gjorde vi som så att vi la en regel 170*45 på det med padda, packade gruset längs husfasaden. Sedan skruvade vi fast "regel-skor" eller vad det kan tänkas heta i denna regel. (Alltså inga skruvar i fasaden). Sedan placerade vi helt enkelt reglarna c/c 600 utmed fasaden. Reglarna vilade på 3 st bärlinor som krävde 29 st plintar. Uppe på detta monterade vi sedan trall 120*28. Detta gjordes då huset var nytt våren 2006, och efter dessa år står altanen otroligt stadigt utan synbara sättningar etc.

Nu är det dags för etapp 2 i altanbyggandet, de befintliga 135 kvm altan skall kompletteras med ytterliggare 100 kvm... Sommaren är räddad, tjoho!!!

Lycka till!

//Gagga
 
Hej

Stort tack för din input!

Jag hade möjlighet att kunna stämma av med tillverkaren av kantelementen tillika hela grundkonstruktionen och deras rekommendation ligger även i linje med din dvs att inte fästa någon del av altanen i kantelementen utan göra en fristående konstruktion. Så nu är det bara att tuta och köra och gräva en massa hål:) Dessvärre har jag inte utrymme för bärlinor utan det blir markplattor och plintar som får bygga upp konstruktionen..
 
Jag fick svar att borra 10 cm in i betongen, dvs 20 cm in fr¨n ytterkant, trycka in kemiskplugg eller vad det hette, stoppa in gängstav, låta torka, dra fast bärlinan med mutter.
Det var ok enligt Sundolitt med.
 
coss skrev:
Jag fick svar att borra 10 cm in i betongen, dvs 20 cm in fr¨n ytterkant, trycka in kemiskplugg eller vad det hette, stoppa in gängstav, låta torka, dra fast bärlinan med mutter.
Det var ok enligt Sundolitt med.
Det är samma sätt som jag hade tänkt mig från början men tyvärr ligger golvvärmen ivägen och det finns inga garantier för att den ligger precis som på ritningen, jag håller mig därför till en plint-konstruktion. Har du ingen golvvärme är det fritt fram att borra se bara till att du återfyller hålet så fukt "inte" tar sig förbi cellplasten.
 
Ingen golvvärme. med vad skall jag fylla hålet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.