Undrar om det går att bygga ett stenhus på en platta med 50 cm cellplast under.
Klarar den av belastningen? Är det några risker med så pass mycket isolering?
 
Om du anpassar kvalitén på cellplasten (tryckhållfastheten) till
belastningen så borde det väl inte vara några problem.
 
hakaner skrev:
om du anpassar kvalitén på cellplasten (tryckhållfastheten) till
belastningen så borde det väl inte vara några problem.
eps 300?
 
Det beror helt på vilken belastning du får ifrån huset!
Under själva plattan räcker oftast EPS 80, men under kantbalk, förstyvningar mm. så behöver du bättre kvalité. I många fall räcker EPS 200 för en kantförstyvad platta på mark för en vanlig villa.
(Vi fick använda L-element av EPS 300 pga. höga punktlaster)
Men det måste beräknas i varje aktuellt fall /konstruktion!
 
S200 räcker
 
Varför 50cm?
Min tanke kring det hela inför mitt eget bygge är inte för mycket och inte för lite.

Jag resonerar så här efter att ha försökt bilda mig en egen uppfattning. 30cm är "lagom". Väldigt bra isolerat med fortfarande en liten chans att värmen från plattan kan torka ur cellplasten. Bra dränering under så fukten kan transporteras bort är självklart viktigt.

Att ha 40 eller 50cm ger liksom inget extra i mina ögon. Vad ska det göra för nytta? Lite som med lösull på vinden. Duger det med 50cm? Är det kanske lika bra att ta 70cm. Det blir liksom överdrivet och det är inte där du tjänar pengar och spar värme.

För mycket av det goda blir inte bra är min uppfattning. Allt ska kunna andas, fukt ska kunna torka och transporteras.
 
Redigerat:
Tack.
 
Intressant teori Koffa. Vart kommer dessa uppgifter ifrån och varför skulle man riskera sättningar om cellplasten "fryser"?
Man kan alltid räkna med 100% luftfuktighet under plattan, men vad menar du med vått?

Suhagg, cellplast är diffusionsöppet och fukt kan alltså torka ut genom cellplast. Efter ett tag kommer alltså ett jämnviktsläge att uppnås där cellplasten kommer att ha samma ånghalt som marken under plattan (Edit: Motsvarande 100% luftfuktighet) -Hur skulle detta kunna ge problem?
 
Redigerat:
hakaner skrev:
Suhagg, cellplast är diffusionsöppet och fukt kan alltså torka ut genom cellplast. Efter ett tag kommer alltså ett jämnviktsläge att uppnås där cellplasten kommer att ha samma ånghalt som marken under plattan (100%) -Hur skulle detta kunna ge problem?
Jag är absoult ingen expert på området utan jag lapar in andras kunskap och bildar mig en egen uppfattning :)

Att 50cm cellplast mot 30cm skulle ge en massa fördelar, ekonomiska och byggtekniska fördelar ser inte jag. Har du några åsikter dela gärna med det så jag blir klokare. d^_^b
 
Suhagg:
"Allt ska kunna andas, fukt ska kunna torka och transporteras."
-Njjaaa... Om man inte vet vilka fuktförhållanden som gäller så kan man ju se saken på det sättet "i brist på bättre vetande".
Men har man koll på aktuellt fall, så kan man göra en bättre ansats...


Det finns en bra bok skriven av Nevander/Elmarsson "Fukt Handbok" med ISBN-nr 91-7333-156-2 som beskriver fukt i byggnader i praktik och teori...
 
hakaner skrev:
Suhagg:
"Allt ska kunna andas, fukt ska kunna torka och transporteras."
-Njjaaa... Om man inte vet vilka fuktförhållanden som gäller så kan man ju se saken på det sättet "i brist på bättre vetande".
Men har man koll på aktuellt fall, så kan man göra en bättre ansats...


Det finns en bra bok skriven av Nevander/Elmarsson "Fukt Handbok" med ISBN-nr 91-7333-156-2 som beskriver fukt i byggnader i praktik och teori...
Tack.
Men annars kring trådens fråga? Ser du någon funktion med att gå från 300mm till 500mm? Finns det något som motiverar det?

Mina ideér kring detta är i alla fall att det blir lite väl? Varför vill man ha 200mm extra?

Har jag en välisolerad 400mm vägg skulle det vara motiverat att isolera ytterliggare 200mm?
 
Redigerat:
Steg 1:
Uppfylla gällande energiförbrukningskrav (för att kunna få bygglov)
Steg 2:
Ekonomisk kalkyl för att se återbetalningstiden på investeringen
Steg 3:
Avvägning mot subjektiva krav: komfort, miljösamvete mm.

300 eller 400 ok, men spontant känns det svårt att räkna hem 500mm under plattan, funderar du i passivhus-banor så kanske...
Men, tilläggsisolera vind, fönster, väggar går ju bra, grunden är lite svårare!
 
Problemmet är fönsterna. Vill ha en MYCKET stor yta på dem. Pralade nyligen med energirådgivaren som så att just i mitt fall (vill inte ha pellets eller annan arbetskrävande energi källa) bör jag kompensera den stora fönsterytan med idiottjock isolering.

Har ni bättre förslag?
 
För en nybyggd "normal" villa med "normala" fönster och väggar så hamnar man ofta i följande värmeförluster:
Väggen har 10ggr bättre isolervärde än fönstren, men har 10ggr större yta...
Vilket ger lika stora värmeförluster igenom fönster som igenom väggarna...
Edit: Virrade till det lite, ändrat nu :)
 
Redigerat:
Så, summan av alla värmeförluster ger ju din värmeförbrukning.
Visst, mycket förlust genom fönstren kan kompenseras med bättre isolering i övriga byggnadsdelar...
*Bra isolervärden på fönstren
*Mer isolering än "normalt" i övrigt
*Bra värmeåtervinning: FTX i norra Sverige & frånluftsvärmepump i södra
(FTX ger ju bättre komfort "på köpet")

Åter till frågan om 500mm under grunden:
-Fråga en tillverkare.
-Köp gärna ett komplett "grundpaket" med material, ritningar, dimensionering & garantier ifrån en och samma leverantör.
(Jag köpte detta av Dorocell, det finns säkert fler)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.