Ska gjuta platta på mark och funderar på om vi ska använda 30cm höga eller 40cm höga l-block från Sundolitt,huset ska bli 135kvm och i ett ett och ett halvt plan.
Räcker voterna till och hur är det med isoleringen,20 eller 30cm ?


KS
 
30 eller 40 cm beror ju enbart på om du har 20 eller 30 cm i isolering.

Har provat att köra de olika tjocklekarna i ett beräkningsprogram och kommit fram till att man aldrig tjänar in extrakostnaden för de 10 extra centimetrarna isolering.
Däremot så ökar risken för sättningar i plattan med tjockare isolering eftersom cellpasten sjunker ihop några procent med tiden.
 
Så om voterna blir 10cm tunnare spelar ingen roll eller??

KS
 
Lasterna skall en konstruktör räkna ut och han/hon rekommenderar sedan en lämplig grundläggningsmetod. Detta är ingenting som en lekman skall ge sig på att dimensionera, grunden är den viktigaste byggnadsdelen på ett hus...

Angående voten så är det dimension/mängd av armeringen som hjälper betongen att ta upp de stora lasterna!

Jag tycker nog att du skall fundera på 30 cm isolering, se följande svar av Dorocell:
1) Pristillägget för 400 mm höga kanter och 300 mm isolering är kr 60:- per m² vilket Du i bästa fall med dagens energipriser kan tjäna igen på 10-15 år. Det kan dock ha andra fördelar, estetiskt t.ex.
 
Själv skall jag nog bara köra med 100 mm isolering, att öka till 300mm skulle ta mig ca. 80 år att tjäna in med dagens energipriser.
 
Jani skrev:
Själv skall jag nog bara köra med 100 mm isolering, att öka till 300mm skulle ta mig ca. 80 år att tjäna in med dagens energipriser.


Låter intressant. Har du lust att delge oss dina beräkningar? Det låter lite för bra...
 
Husstorlek ca. 130kvm 1-plans.

Uppvärmning: Jordvärmepump/golvvärme

Energibehov (exkl.hushållsel) max 18000 kWh

Varav varmvatten ca 5000 kWh

Årsmedelsverkningsgrad/värmepump. 3,3

Dimensionerad Energiteckningsgrad/värmepump: 99%
(Dimensionerad effekttäckningsgrad/värmepump: 67%

Energiförbrukning/värmepump: ca. 5500 kWh

Varav varmvatten: 1500 kWh

Uppskattad energiförlust genom golv om 100mm isolering ca. 30% av totala energiförlusten, ger ca. 0,3*4000 kWh = 1200 kWh.

Besparing av förlust ifall jag väljer 300mm istället för 100mm = 30 %. Detta ger en årsbesparing på 0,3*1200 kWh = 360 kWh = ca. 360 kr.

Extra kostnad för 300mm isolering istället för 100mm enligt offert, ca. 35000:-

Återbetalningstid: 35000/360= 97 år !!!

 
Det var då inte den billigaste cellplastleverantören :p

Nu har jag inte exakta priser i huvudet men se mitt tidigare inlägg om 60:- extra/m2 och det var inte den billigaste leverantören :-/:

2dm * 60:- * 130m2 = 15.600 !
 
OK, tog i lite väl, själva cellplasten 100 mm kostar 92 kr/kvm (exkl.moms), detta ger en merkostnad på 29 900 (inkl.moms) för att gå upp till 300 mm istället för 100mm.

I kalkylen ovan tog jag också med arbetet. Arbetet för grundläggaren att lägga ut 100 mm cellplasten på 130 kvm kostar mig 3000 kr (exkl moms). Att lägga ut ytterliggare två lager kostar väl då 6000 kr (exkl.moms) extra ??
 
Oj då , de priserna låter ovanligt höga , jag ger 54 kr kvm för cellplasten och det är med moms.........och 180kr för elementen som är 40 höga men funderar att ta 30cm höga och två lager med cellplast.Det är ju frågan.....
 
Var köper du din cellplast KeSS??, goa pengar att tjäna här ser jag.
 
I Östergötland.......har inte köpt den än så jag avaktar med att avslöja var innnan affären är i hamn..!
 
Byggnytt- visst förstår jag att Dorcell vill sälja mer cellpast, de tillverkar ju den.......

Som de skriver är det ju också "i bästa fall".
De räknar då nog återbetalningstiden med vanlig elvärme, kör du däremot med en värmepump med COP i snitt 3.0 eller mer så ökar ju tiden med 3x till 30-45 år, du får då inte heller räkna någon ränta på extrakostnaden eftersom då lär du aldrig tjäna in det, åtminstone inte med nuvarande energipriser.

Om man räknar med att cellpasten sätter sig ca 5% så blir det jy betydligt mer i mm räknat på 30 än 10 resp. 20 cm.

Tycker nog att 20 cm känns ganska rätt, det är betydligt större skillnad mellan förlusterna 10-20 cm än 20-30 cm
 
Ni glömmer en viktig faktor i den här diskussionen.
Med för lite isolering ökar risken för fukt i grunden betydligt.
Eftersom jag själv valde bort platta på mark tidigt i urvalsprocessen så har jag inte lagt alla detaljer på minnet...det finns några utredningar att finna på nätet.
Det har något med ångtryck och pumpverkan att göra. :)

Minst 300 millimeter var rekommenderat har jag för mig.
Sök, och du skall finna.
 
300 mm kapillärbrytande är det som gäller, det är alltså inkl. drän-grus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.