Hej på er!

Har precis köpt ett kedjehus som är i suterräng och har en stor grund som bara står som förvaringsplats. Tanken är att nu utnyttja detta till ex ett gym men att möjligheten skall finnas att senare göra det till ett färdigt rum (alternativt biorum om frugan tillåter :rolleyes: :wow:..)

Skall nämnas att grannens grund är i direkt anslutning till min så det är bara lite plank och pelare som skiljer. (om det kan påverka.)

Ytan som är i fullhöjd är ca 35kvm och mina frågor är helt enkelt:

- Vad behöver göras för att få det funktionellt nog för ett hemmagym? vill inte frysa ihjäl när det är -15 ute.
- Vad (mellan tummen pekfingret) skulle det kosta att utföra detta?


Jag kan ingenting om detta men räknar med att man måste gjuta platta och isolera? kanske lägga golv på isoleringen och fundera på om man måste lägga golvvärme samtidigt? (kan det vara dumt om det skall användas som gym till en början? )

så här ser grunden ut just nu: (jättedålig bild men den enda jag har för tillfället.)

Grunden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand :)

MVH
Casper
 
Är det bara grus idag?
Det "riktiga" sättet att göra det är att gräva ur och lägga minst 200 mm isolering, normalt Isodrän+Frigolit, och sen kantstöd runt. Alternativt bygga gjutform. Sen ska det armeras och gjutas. Gjutning sker då normalt med betongpump om du inte kan få en ränna direkt från betongbilen.
Om du isolerar under kan du gjuta in vattenburen golvvärme. Ett projekt med isolering och golvvärme inkl. betong lär väl gå loss på mellan 60-70.000 kr om du gör jobbet själv, minst det dubbla om du lejer ut det.

Vill du komma billigare undan kan du gjuta platta direkt på mark men då kommer du dels att få ett kallt golv och uppvärmningskostnaderna kommer att bli avsevärt högre. Räkna runt 40.000 kr inkl. betong för det minst.

Sen måste du ju isolera väggar och tak också om du ska kunna ha det som "inneklimat".

Billigaste lösningen för uppvärmning lär nog bli en luftvärmepump med elradiatorer/konvektor som backup...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.