Staffans2000
Min ca: 18år gamla Bosch glaskeramikhällsplatta (en av fyra) fick en dödsryckning, efter några snabba från och tillslag var den stendöd. Den separata ugnen huserar däremot spisens vred.
Jag mäter för tillfället upp kontaktstiften som styrs av "plattvredet" ledande förmåga och har stött på patrull. Med mätaren inställd på200.Ohm. pendlar mätaren mellan 10-30.Ohm. Naturligtvis sjunker värdet ju högre upp i skalan jag ställer mätaren för att hamna på noll vid 200K.Ohm. Är det ett acceptabelt mätvärde?
Termostater och kontaktorer verkar sitta i själva hällen. Stämmer det?

Frågar Staffan
 
Jag har dålig koll på hur värmningen i en glaskeramikhäll styrs och fungerar. Det är svårt att veta om det kan finnas ngn. reglerelektronik i själva elementet. OM det finns så går det inte att få några vettiga omh-mätvärden.

Jag skulle prova att mäta spänning vid drift, på anslutningarna till "plattan". Finns där spänning, men plattan värmer inte så borde det vara den som behöver bytas. Om möjligt så kan du kanske jämföra mätresultat med en fungerande platta (om det är svårt att avgöra vilka anslutningar som borde ha spänning).

På den glaskeramikhäll vi har (Electrolux) är jag ganska säker på att det finns någon form av temperaturreglering inbyggd i själva plattan, men jag har inte undersökt "på djupet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.