Jag ska äntligen komma till skot och gjuta platta i en nybyggd carport (det var en miss att inte göra det från början, men det var förra husägarna som tog det beslutet). Den är ca 90m2 och står på 14 plintar. Dessa plintar står inte stadigt utan följer med både upp och ned då jag hissar upp syllen, som består av en 4x4" impregnerad tingest. Om jag lyfter upp hela rasket till den nivå jag vill ha den på (skall passa på att höja hela byggnaden ca 10cm), finns det sedan något som man kan sätta dit istället för domkrafterna och eventuellt finjustera med, och sedan gjuta in? Jag föreställer mig en gängad historia som man sedan gjuter in och på så vis får byggnaden förankrad i plattan på samma gång. Finns det någon bra lösning förutom att mura under hela syllen?
 
Kan man tänka sig att jag pallar upp med domkrafter typ 6-9st och slär OSB på syllen ned i marken och gör som urtag i plattan så domkrafterna kan stå kvar? Sedan när plattan är gjuten sänker man ned carporten på plattan och om man vill vara seriös kan man gjuta igen hålen där domkrafterna stått? Låter det som en vettig ide? Hela projektet känns som det håller på att falla eftersom jag trodde i min enfald att jag kunde utgå ifrån plintarna, men de ger bara med sig.
 
Har nu hissat upp carporten ca 10cm och skall påbörja formbygget. Jag kommer ju inte kunna isolera under plintarna utan det blir lite halvdant. Spelar detta någon roll? Plintarna skall gå ned till frostfritt, men jag tycker du att bygget rört på sig på vintern. Gjuter jag in plintarna i den blivande plattan så kanske jag riskerar att plattan knäcks?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.