Ska inom kort börja gräva för husgrund & kommer då att gjuta platta även för en blivande carport. Gissar att isolerad platta är overkill där? När det kommer till tjocklek på plattan, vad är att rekommendera för uppställningsplats för en personbil? 300 mm? Vad kan man förvänta sig för pris/m2? Alltså inkl. arbete & allt material?
 
Om du ändå ska gjuta en platta för en uppställning av ”vanliga” bilar är det lika bra att lägga ett lager xps. En 120mm tjock platta kommer du långt med förutsatt att inte marken är allt för dålig.
 
B bossespecial skrev:
Om du ändå ska gjuta en platta för en uppställning av ”vanliga” bilar är det lika bra att lägga ett lager xps. En 120mm tjock platta kommer du långt med förutsatt att inte marken är allt för dålig.
Varför skall man ha xps? Hur många har så tunga saker att inte eps s200 i en carport duger?
 
MrJay
B larry78 skrev:
Varför skall man ha xps? Hur många har så tunga saker att inte eps s200 i en carport duger?
I all ärlighet så är EPS S80 de facto standard när folk bygger garage, XPS är rejält overkill men har du råd kör bara på, det skadar inte i allafall (y)

För att besvara din fråga, väldigt få.
 
MrJay MrJay skrev:
I all ärlighet så är EPS S80 de facto standard när folk bygger garage, XPS är rejält overkill men har du råd kör bara på, det skadar inte i allafall (y)

För att besvara din fråga, väldigt få.
Tänkte mer om det fanns annan anledning till att välja xps i det fallet.
 
MrJay
B larry78 skrev:
Tänkte mer om det fanns annan anledning till att välja xps i det fallet.
Utöver styvheten? Den har också bättre isolervärde, that’s it.
 
Fördelen med en isolerad platta är i framtiden om du behöver ett isolerqt hus till eller om du bygger en carport med en förådsdel idag så kan du lätt få ett förråd/verkstad/komma bort från familjen del som är uppvärmd.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Varför skall man ha xps? Hur många har så tunga saker att inte eps s200 i en carport duger?
För min del för man gärna lägga ett lager S60 under plattan men personligen placerar jag hellre ett lager xps som står mer i paritet med plattans hållfasthet samt har bättre långtidsegenskaper än eps med tanke på den lilla peng det handlar om i sammanhanget.
 
A
Behövs verkligen ingen XPS, helt onödigt.
Man bygger vägar med EPS, varför skulle en platta för personbilar inte fungera med EPS då?

XPS skulle vara bra om man vill ha en randisolering kring plattan.

Pris: Räkna med 1700 - 2000kr/m2 (F.A.G)
 
Ingen har sagt att det inte fungerar med EPS. Att använda en XPS är ur ett helt personligt perspektiv. Man kan även tycka att det är helt onödigt att anlägga en platta för en carport också.
Varför skulle XPS bara vara bra som randisolering?
 
A
B bossespecial skrev:
Ingen har sagt att det inte fungerar med EPS. Att använda en XPS är ur ett helt personligt perspektiv. Man kan även tycka att det är helt onödigt att anlägga en platta för en carport också.
Varför skulle XPS bara vara bra som randisolering?
hör väl inte hit?
Du som rekommenderade Xps och inte lyckats förklara anledningen till det.

XPS är bra som randisolering och brukar nyttjas till det på större byggen av just anledningarna som nämns i tråden.
Klarar tryck bättre, minskar deformationer och sättningar.
 
Det tycker jag absolut att det gör. För mig personligen om jag skulle anlägga en platta för en carport skulle jag isolera plattan med ett lager XPS samt lägga på ett par extra cm betong mot det "vanliga 100mm". Anledningen till att jag skulle isolera är för det uppenbara att minska risken för tjäle. Ska jag stoppa in något under en stark betongplatta skulle jag inte välja ett material som begränsar kapaciteten hos betongen utan jag skulle välja en "starkare" isolering för att kunna utnyttja mer av betongplattan. Dessa "små åtgärderna" som kostar lite mer ger mig istället en frihet att i framtiden kunna nyttja plattan för väldigt många eventuella behov och för mig skulle det vara värt det. Vill man däremot köra utan isolering eller den svagaste eps:en är det upp till var och en.
Sen är det ju så, som jag skrev i inlägg 2, helt beroende på markens beskaffenhet. Är det dålig mark ser jag för det första ingen anledning att anlägga en platta i en carport då det för mig(personligt perspektiv) skulle kosta mer än vad det ger.
Användandet av XPS har inget med storleken på bygget att göra och har ett flertal applikationer förutom att vara "randisolering".
 
A
B bossespecial skrev:
Det tycker jag absolut att det gör. För mig personligen om jag skulle anlägga en platta för en carport skulle jag isolera plattan med ett lager XPS samt lägga på ett par extra cm betong mot det "vanliga 100mm". Anledningen till att jag skulle isolera är för det uppenbara att minska risken för tjäle. Ska jag stoppa in något under en stark betongplatta skulle jag inte välja ett material som begränsar kapaciteten hos betongen utan jag skulle välja en "starkare" isolering för att kunna utnyttja mer av betongplattan. Dessa "små åtgärderna" som kostar lite mer ger mig istället en frihet att i framtiden kunna nyttja plattan för väldigt många eventuella behov och för mig skulle det vara värt det. Vill man däremot köra utan isolering eller den svagaste eps:en är det upp till var och en.
Sen är det ju så, som jag skrev i inlägg 2, helt beroende på markens beskaffenhet. Är det dålig mark ser jag för det första ingen anledning att anlägga en platta i en carport då det för mig(personligt perspektiv) skulle kosta mer än vad det ger.
Användandet av XPS har inget med storleken på bygget att göra och har ett flertal applikationer förutom att vara "randisolering".
Fast nu kommer ju aldrig skillnaden mellan EPS och XPS vara dimensionerade för en carport.
Du bygger som sagt stora vägar med EPS som isolering att de då inte skulle fungera i vilken vanlig carport som heslt är bara löjligt, XPS fyller ingen extra funktion.

Har inte heller skrivit att det har med storleken på bygget att göra, utan skrev att man använder det på många större byggen som randisolering istället för EPS av ovanstående anledningar.
Anledningen att man använder XPS är precis dom jag skrev till dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.