Har ett platt garagetak som fick ny papp i somras och nu när husets tak byts så går hantverkarna på garagetaket och har lagt skyddande skivor närmast huset. Men när skivorna inte är ligger utspridd spik, buntar med takpannor m.m.
Så nu undrar jag om det går upptäcka skador i pappen på något sätt?

Dessutom lades ut masonitskivor som skydd på min nya trall under byggnadsställningen. Men efter att denna ställning stått i över en månad i sådär väder så har trallen missfärgats som inte ens högtryckstvätten tar bort. Vad säger man om detta egentligen?

Använder aldrig hantverkare annars på grund av att jag är rädd över just detta. Så jag vet inte hur sånt här funkar :)
 
Du får väl titta över papptaket efter att arbetet är utfört, och se efter eventuella skador. Beroende på pappens typ så är de ju mer eller mindre tåliga för yttre slitage. Värst är det väl annars sommartid då värmen kan göra att pappen blir väldigt känslig.

Missfärgningen på trallen försvinner nog med tiden. Det är väl solens påverkan.

Ta ett samtal med hantverkaren och beskriv dina tankar som du gör här.
 
Lyfter denna tråd nu, då det självklart har blivit läckage nu och det droppar från undersidan av sponten. Men har kollat över tak utan att hitta någon synlig skada efter byggarna. Vet inte hur man ska kunna hitta skadan eller vad man isåfall kan göra annat än att byta hela taket igen..

Tacksam för alla tips!
 
Är extremt svårt att hitta små hål i pappen men ta dit en bra pappläggare och se om dom kan lag i hål eller om allt måste bytas.
 
Ja man ser ju inte alls bra så länge det inte är någon större skada. Så jag vet inte hur det kan lösas.
Väntar dock på svar från snickaren som jag inte fått tag i som skadat det. Men samtidigt måste det ju fixas fort och lyckas torka sponten på inte sen ruttnar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.