En fundering...
Finns det någon gängse konstruktion vad gäller platt tak (nja, 3-5graders lutning) med terass ovanpå?
Hur är själva konstruktionen mellan takytan och terassen uppbyggd?
Antar att det finns en otal varianter, men någon med bra tips?

Projektet är en blivande carport med terass ovanpå, dvs den är inte byggd än.
Hade en idé färdig i huvudet, mne börjar undra på om det finns något enklare sätt.

Tips mottages tacksamt!
 
Hej,
Har du fått någon insikt du vill dela med dig av?
Är taket/terassen byggd?

Undrar
Johannabacken
 
Ola78
Normalt sett gör man på att lägger råspont på bjälklaget, sedan papp(för kondensvatten från plåten) och sist bandtäckt plåt.
 
Håller själv på med detta just nu, jag kommer köra underlagspapp och ytpapp. Ovan ytpappen kommer jag läga kilar i tryckat, antagligen ditsatta med asfalklister.. Inte bestämt än.. Om nån har förslag så tar jag gärna emot tips.
 
Ska göra samma sak framöver (carport med terrass). Jag kommer inte att ha råspont utan funderar helt enkelt på att mellan bjälkarna fästa en presenning som hänger lite på ena sidan. Ovanpå det blir det en 45X45 längs med bjälken som jag skruvar genom presenningen och därefter fäster jag trallen i denna. Vattnet som rinner längs med presenningen landar i en stupränna. Insidan av taket tänkte jag klä med plyfa och måla vitt. Ska försöka rita så att det går att förstå. Återkommer.
 
Råspont, underlagspapp och en svetsad ytpapp är modellen. Sedan ställer du terrassen löst utan att skruva genom taket. Varianten med med en hängande press känns i mina öron som en vinglig metod. Det kommer ju bildas is på pressen och när den smälter så kommer det trycka in i skruvhålen med ruttet virke som resultat.

/ Johan- Takläggare
 
Typ så här
 
  • carportterrass.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • carportterrass2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jocke_mejsel skrev:
Råspont, underlagspapp och en svetsad ytpapp är modellen. Sedan ställer du terrassen löst utan att skruva genom taket. Varianten med med en hängande press känns i mina öron som en vinglig metod. Det kommer ju bildas is på pressen och när den smälter så kommer det trycka in i skruvhålen med ruttet virke som resultat.

/ Johan- Takläggare
Ser inte varför det skulle bildas i på presenningen då den har en hyfsat kraftig lutning. Men det är ju bara att lägga ett par silikonsträngar mellan 45-regeln och presenningen så är det "problemet" löst. Allt virke är givetvis tryckat och lär knappast ruttna de närmaste åren...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.