Hejsan!

Har en fundering kring en fråga ang vårat tak.
Taket är i sig ett av modell "platt" med pappbeklädnad.
Bostadsytan är 130kvm. och i vinkel.

Enl hantverkare "rätt" mkt lutning för o vara ett platt tak...

Problemet idag är att det läcker vatten någonstanns ifrån vattenavrinningen som är i form av nedsänkta baljor som är inbyggda i en sarg utanför takfoten.
(taket i sig läcker ej, inga skador i innertak eller dyl finns.Pappen bör rimligtvis hålla i flera år till )
Jag har tätat skarvar så gott jag kunnat bla med (Fillcoat fiber) men ändå inte fått det tätt tydligen.
Detta får till följd att vatten rinner längs med tegelfasaden ner över entre och trapp och sedan ned i tröskeldörrparti och slutligen om man inte åtgärdar detta in i mellantaket mellan övervåning och källare.

Har haft hantverkare här och kikat på det.
Väntar på offert.

Deras förslag är att göra en ny konstruktion av avrinningen som är där idag,dvs sätta/sänka ned hängrännor i anslutning till bef ränna.
Och även att bekläda hela taket med 0.6mm plåt som sedan byggs ihop med de nya hängrännorna och att man behåller befintlig design/sarg runt huset för att behålla utseendet i helhet.

Dvs man lägger ny läkt ovanpå bef takpapp samt skruvar plåt ovanpå taket.tillverkar övergångsplåtar/droppplåtar som leder ned vattnet i de nya hängrännorna osv.

Är det någon som har synpunkter på detta? Är detta genomförbart?

Finns risker problem med kondens mellan underliggande befintlig papp och det nya plåttaket.
Kostnad för plåt TP20 0,6mm??
Andra synpunkter emottages tacksamt.
Någon som har bytt sitt platta tak till annan konstruktion?Kostnader osv?
Funderar på att ta in offert på takstolskonstruktion för att göra bedömning om det ens är genomförbart, någon som har gjort så?huset är vinkelformat..

Jag är jättetacksam för alla synpunkter/råd och kostnader som andra personer varit med om.! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.