Hej alla,

Har en tillbyggnad till huset, som innehåller groventré, ett rum och garage. Taket till denna utbyggnad har ett såvitt jag kan se helt platt tak, som är belagt med gummimatta och singel. I ena hörnet är en takbrunn med invändigt stuprör.

Häromdagen, efter flera månader med en härlig doft av urin och sur disktrasa, rev vi så äntligen upp innertaket i rummet som ligger direkt mot huskroppen. Vi kunde direkt hitta genomblöt och sur isolering, och ovanför denna blöt+mögelbelagd spånskiva (16mm) som alltså utgör yttertak. På taket och direkt ovanför denna spånskiva hittade vi en lång reva i gummiduken. Tidigare ägare har även varit och lappat på med takpapp på några ställen, och kanske i samband med en sådan lagning så har de lyckats göra ett längsgående veck på gummiduken, och det är är i överkant på detta veck som revan uppstått.

Taket i övrigt är vågigt, och det buktar ganska påtagligt när man går på det, och när vi drog undan singeln så hittade vi stående pölar på flera ställen, bl a över läckan. Däremot verkar det bara ha trängt igenom vid revan. Takbrunnen verkar vara högsta snarare än lägsta punkt på taket, men det står åtminstone lite vatten i den så lite rinner ju undan...

De frågor jag har är vad som är bäst att göra. Rent ekonomiskt är vi i en situation där vi om ca 1 månad får tillökning, så vi vill göra en lagning som är säker för åtminstone några år framåt, och utan att vara alltför tung för plånboken. Vi köpte även huset rätt nyligen och har inte hunnit bygga upp några större sparkonton ännu. Så att ta hit en riktig takläggare är i nuläget inte aktuellt.

Det jag vet att jag behöver göra är att riva upp och bygga ett riktigt tak med 22mm spont, och sedan lägga takpapp på detta. Det jag däremot är mer osäker på är naturligtvis lutningen.

Kan man bygga på takåsarna bara lite och få en liten lutning på så vis? Tänker typ "kilar" i minskande tjocklek så att det blir ett litet fall mot brunnen. Eller behöver det byggas på riktiga takstolar så att man blir rejäl lutning?

Eller räcker det, med tanke på takbrunnen, att låta taket vara platt, så länge jag bygger ett riktigt tak med träskivor som inte kan bukta (dvs, byta ut spånskivan mot 22mm spont)? Det kommer ju åtminstone bli helt platt då, så det vatten som inte rinner undan borde ju då inte stå i sjöar utan torde lättare kunna torka ut.

Ber om ursäkt för ev felaktig terminologi, jag är ingen komplett snickare utan en nybörjare som tänkte försöka lära mig något av det här, självklart med hjälp från mer kunniga polare.

Tacksam för svar och tips i övrigt :)

/Rickard
 
Jag har för mig att gummiduk är svindyrt att lägga (och jag antar att det hänger ihop med att den är bra).

Går det inte att laga duken?
 
Nyfniken skrev:
Jag har för mig att gummiduk är svindyrt att lägga (och jag antar att det hänger ihop med att den är bra).

Går det inte att laga duken?
Verkar ohyggligt dyrt enligt mina googlingar :(

Taket under läckan är kasst, så jag måste likväl riva upp och lägga om det. Men det kanske går att lyfta undan mattan lite fint och laga och återanvända den, jag vet faktiskt inte. Skulle dock kännas bäst med ett nytt och fräscht tätskikt, teknisk livslängd på gummimattan är tydligen 15 år och den tiden är passerad med råge..
 
Jag betalade ca 350kr/m2 + moms för arbete (varmsvetsning) och material (epdm duk), det var ca 3år sedan.
 
Du kommer nog inte lyckas få av duken utan att förstöra den är säker skruvad i skarvarna. Vill du inte lägga duk igen kan man lägga papp eller om taket luta 6 grader eller mer kan du lägga bandtäckning som är dubbelfalsa.
 
Men är det okej att lägga papp trots att taket inte lutar? Vad jag förstått är minsta lutning om man ska ha enbart ytpapp 3 grader. Det finns ju förstås en takbrunn, men inget direkt fall dit.

Men om det ändå är ett alternativ överväger jag starkt att ge mig på det själv, och därpå försöka hålla björnkoll på att det håller tätt. Krävs lutning så att taket måste byggas om känns det som att både kostnader och tid kommer springa iväg rejält, särskilt eftersom jag måste leja firma...

Jag behöver liksom i första hand inte en lösning som är säkrad för 30-50 år framåt, i nuläget behöver jag framförallt få till en schysst lösning på åtminstone ett medellångt perspektiv på några år tills ett större jobb kan göras med bättre planering (extremt dålig timing för tillfället, med familjetillökning om max 1 månad, relativt nyköpt hus = inget större sparkapital uppbyggt, och i tidens anda självklart en alldeles för hög belåningsgrad... För att inte nämna att semestern är förbrukad.).
 
Ja man kan lägga papp på platta tak men man måste då svetsas ihop pappen värma upp med gasbrännare vilket man inte bör ge sej på själv. Problemet med såna här platta tak är ju att dom är svåra att få täta ofta är det bara att kasta pengar i sjön att försöka lappa dom speciellt om taket passerat sin lindlängd när man laga en läcka så läcker det snart någon annan stans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.