Hej!

Sitter och ritar på en utbyggnad på funkiskåken här hemma. Vi har lite problem med maximal byggnadsyta så det är väldigt frestande att lägga en balkong på taket på enplansdelen av huset. En balkong hade för vår del legat på mindre höjd än 3 meter => räknas in i byggnadsytan.

Jag kan inte säga att jag känner mig som en förespråkare av platta tak, samtidigt ser jag ju att detta är mycket vanligt på dagens nyfunkishus.

Har någon erfarenheter eller kunskap i ämnet platta tak? Går det att få det tätt på lång sikt? Hur mycket fall skall man ha under till exempel ett trädäck? Är detta en mode-sak där form går före funktion eller har byggnadstekniken gått såpass mycket framåt sedan 70-talet att man faktiskt kan känna sig trygg med ett platt tak?

Mvh,
Marcus
 
Jag har gjutet platt garagetak/terrass = suck!!!!!

Okej tätskikt håller i 20-30 år men det blir problem.

Sedan kan det ju hända att tätskikt har blivit bättre idag.

Platt resp. låglutande är ju en definisionsfråga, troligen kan du förebygga problem om du bara har platts på höjden för att luta taket tillräkligt och få en gedigen konstruktion.

 
Ja, det är väl som du säger: Förr eller senare läcker det in. Det är ju ingen slump att tak normalt lutar.

Vad har du för tätskikt? Och lutning?

Om detta blir av så får det nog bli plåt + tjärpapp och 2-3º lutning på taket. Man undrar ju om detta är okej... Å andra sidan så har jag bara 4º taklutning på kåken idag och med plåtisol så har det ju hållt i alla fall i 15 år.

Någon annan som har erfarenheter?
 
Det får bli 3x4 meter balkong. Ska nog kunna ha 2º taklutning under trätrall och så klär jag taket med rostfria plåtar som överlappar. Det bör väl kunna hålla några år hoppas man...
 
Varmasfalt med någon form av textilarmering.

Lutning = svensk byggstandard = pöl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.