har ett platt garagetak med gummiduk och singel på den,taket har säckat så det ligger mycke vatten på taket i o me att takbrunnen sitter i ett hörn som har blivit högsta punkten nu. så ja beställde hem en ny takbrunn som kostade 1500 kr som ja kan montera själv utan att svettsa . tänkte sätta den i mitten när taket är som lägst.
jag har skyfflat bort singeln och tvättat rent duken o kontrolerat den,och den är jättefin .
frågan e ju om ja bara ska sätta dit den nya takbrunnen eller om ja ska lägga på en ny duk också ,den e ju i alla fall nästan 35 år gammal ,men de e ju frågan för den kanske håller 35 år till .
har kollat på duk seal eco som kostar ca 14 tusen 8x5 meter,o den finns så man kan skruva så man slipper singeln.
men är singeln för att skydda den nuvarande duken eller för att hålla den på platts,för annars räcker det ju med att jag lägger nåta gångplattor på i stället för singel.
de kan ju vara så att den skyddar på den här duken ,men att dom nya dukarna är utvecklade så att den inte behöver nått skydd.
så hur ska ja göra?
sätta dit den extra takbrunnen o lägga på singeln igen
sätta takbrunnen o lägga nåra plattor
byta duken o välja den med singel
byta duken o välja den utan singel
låta det vara och lägga kilar 20 cm höga ner till o spåntat på där o sist plåt o en hängränna
för frågan e ju hur länge den gamla håller,för går den sönder blir de ju kanska mycke vatten i garaget som det är nu när taket säckar o de ligger vatten på jämt.
å andra sidan sätter ja den nya brunnen på lägsta stället rinner det ju av ganska fort o det blir inget vatten liggandes .
tacksam för åsickter o tipps
 
Lägg på ett riktigt tak!
Ett tak med fall, ett vanligt tak med känd fungerande teknik.
Enkla takstolar med fall och exempelvis nya snygga bandplåtar.

Min egen åsikt är att gör vad du kan för att slippa det platta taket.
 
Inget fel alls på platta tak så länge man håller efter de? För o svara på frågan om du måste ha singel på taket med nuvarande duk är svarat ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.