Hej!
Har ett garage byggt i betong från 30 talet som har ett platt tak som används som uteplats, fikaplats mm och som börjat läcka rejält ner i garagen. taket i garagen är
fuktiga. Nu tänkte jag laga taket, fuktspärra det eller vad det nu kan kallas! jag vill helst inte lägga takpapp och sen trä/trall över utan behålla det som det är idag, ett målat betongtak! Någon som vet hur man gör, vilka eller vilken produkt eller teknik man kan/bör/ska använda för att det här ska bli bra och tätt.
mvh
Jonas
 
Var tränger fukten ner? Finns det något fall på garagetaket ö.h.t.? Är det invändig takavvattning med takbrunn? Är den igensatt?

Innan du börjar leta produkter att använda, bör du först säkerställa var fukten tränger ner.
 
lägg masonit sedan plastar du med glasfiber mm sedan gelcoat mm båtar är ju täta....
 
Hej!
Tack för svar, efter kontroll och renspolning med högtryck och faktiskt rensning av takbrunnen, eller det är en lutning ner mot ett hörn som faktiskt var igensatt! efter rensning har jag ändå sett att någon gjort en lagning och lagt på lite extra betong så det är en liten kant som gör att vattnet stannar kvar på taket en ca 20 kv/m. och lutningen fungerar endast åt ena hållet om du förstår vad jag menar, och där vattnet blir stående mot den lilla "kanten" där är det en spricka i betongen och om rakt nedanför är det då riktigt vått i garagets insida (tak ) så en gång har det är fungerat jättebra, men med en lagning blir vattnet stående på halva taket, och just där finns då också en spricka som säkert är det som gör att garagets insida är otroligt fuktigt och blött.... men ditt tips hjälpte massor, innan rensning fanns det ju ingen avrinning alls...så tack för dom första tipsen!! Men hur löser man det kvarvarande problemet?
 
Tack för ytterligare tips, dock verkar din lösning lika "bökig" och stor som att lägga takpapp och trall över allt och gå på, och det var ju lite det jag ville slippa! :) tänkte mer på något effektivt lätt och smidigt
"kleta ut" rolla på, måla med någon silicat eller något som kan täppa till det som rinner genom betongen, tidigare för länge sen har ju taket varit målat, det ser man på kanterna där det finns lite färg kvar...
 
Du skulle kunna lägga på ny betong över hela taket och fylla igen sprickor samt få till ett bättre fall för att på så vis undvika att vatten blir stående.

Är man lite händig gör man det själv, annars tar man dit en firma. Det framgår inte hur stort taket är, men det borde ju inte handla om en förmögenhet tycker jag?

Det finns olika typer av betong och vissa släpper genom mindre vatten.

Nu kanske jag är ute och cyklar, men om du väljer att lägga ny betong på taket kanske det skulle gå att lägga någon form av tätskikt först (d.v.s. innan betongen läggs på), då minimerar man ju risken att vatten ändå tränger ner.

En betongfirma kanske kan ge ett bättre svar?

Jag (eller rättare sagt en frima) gjöt ett fall på min betongbalkong för att undvika att vatten skulle bli stående närmast fasaden och det blev faktiskt bra!
 
En sak till: När jag var på bauhaus senast visade de upp en betongfärg som hindrade vatten att tränga igenom och det såg väldigt bra ut. Man fick se en demonstration med två betongblock. Det ena betongblocket var målat med färgen och det andra var helt obehandlat. På baksidan av blocken fanns det vatten som strömmade mot sidan. Den målade ytan var helt torr, medan den obehandlade var mycket fuktig. Jag tror t.o.m. att det användes på sea-world (eller något liknande ställe) för att hindra saltvatten från bassängerna att tränga genom betongväggarna (där "undervattensläktarna" finns).

Det kanske kan vara värt att kolla upp iaf?
 
Redigerat:
Kolla in www.takcentrum.se, de har produkter för dina problem, har själv kört resitrix på råspont och det blir tätt.
 
V
Kika in på deras hemsida!

Ncc och deras dotterbolag andvänder det för att täta betongtak samt täta bassänger med!

Har själv införskaffat både Innerseal och Topseal.

Innersealen skall jag andvända för att impregnera torpargrunden med (får se hur det funkar) samtminnya garage platta. Topsealen lägger jag sedan på garageplattan för att få en riktigt fin yta!

Jag betalade ca 4000:- för produkterna och det skall enligt uppgift räcka till ca 30kvm grundmur och 30kvm garageplatta!
 
Hej
och tack för alla tips, jag ska framför allt titta lite på den där topsealen som verkar bra, efter lite rotande själv fick jag ett annat tips jag istället kan ge, och det är Alcros proffsortiment, dom har en produkt som heter NOVOFLOOR och finns i lite olika utföranden, den jag skulle behöva är NOVOFLOOR 1-K ELASTIC. det är visst den produkten väldigt många balkongrenoverar använder och renoverar balkongers yta med, dick är den väldigt dyr, kostar ca 2500:- per 6 kg och 6 kg räcker till 6 m2. men det ska visst bli väldigt bra!
har även sett att Flügger har något i sitt sortiment, men har inte kontrollerat det än!
det enda problemet med tipseal skulle vara att det inte går att måla, eller få en snygg ny yta, utan får "nöja" sig med betongytan, Novofloor finns iofs bara i grå nyans men ändå en färg! :)
Men att laga 35 m2 garagetak i betong för drygt 10.000:- är mycket pengar, så topseal ska verkligen synas!

mvh
Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.