Råkade ramla över denna kabel vid lite olika sökningar. Vet någon av er ifall liknande finns att köpa till bra pris i Sverige? Borde göra det mycket enklare att dölja nätverkskabel bakom golvlister etc.
http://www.vpi.us/sf-bulk-cable.html
 
Jag har köpt platt färdigkontakterad 5e hos Tenikmagasinet, ser lite löjlig ut egentligen men switcharna indikerar 100Mbit iaf.

Protte
 
Kom ihåg att en del av störningsskyddet i TP-kablar kommer just ifrån att det är tvinnade som de är. Gör man en flat kabel tar man bort det. Det lär väl finnas en anledning till att färdiggjorda sådana här kablar är vad jag sett endast någon/några meter långa.
 
Aqualize skrev:
Kom ihåg att en del av störningsskyddet i TP-kablar kommer just ifrån att det är tvinnade som de är. Gör man en flat kabel tar man bort det. Det lär väl finnas en anledning till att färdiggjorda sådana här kablar är vad jag sett endast någon/några meter långa.
funderade givetvis på den biten också, men om man kollar på de kontakterade kablarna de har http://www.vpi.us/cable-sf.html så verkar det ju som att de klarar "1000BASE-T Gigabit Ethernet" så hur har de löst det bekymret? Eller vid vilken längd anses störningarna för höga?
 
Det var en 15 meters jag har, man skulle kunna karva lite och se om det är TP.

Protte
 
Paren kan ju ligga bredvid varandra.

Det står ju t o m i deras beskrivning:
"Similar to flat satin or ribbon cable, but these cables have twisted pairs."
 
Det som gör mig mest intresserad av denna kabel är att måtten på den bör underlätta när man vill dra många nätverkskablar i samma VP16. enligt pdfen så är ju yttermåtten 1,54+/-0,09 x 7,7+/-0,19 mm vilket borde göra att man får plats med fler kablar än med vanlig runt cat5e. möjligheten att samtidigt leda ut den genom en apparatdosa vidare mot t.ex. golvlister osv borde ju göra denna ganska smidig att installera i befintliga rör mellan våningar/rum. Eller vad tror ni?
Men hur som helst, har någon av er sett liknande kablar att köpa i Sverige (bulk)?
 
bekymret är att jag behöver lite fler meter än så... 50 m hade varit trevligt... just därför jag söker på rulle. Visst kan jag sätta upp en UTP-skarv någonstans, men vill helst undvika det...
 
Jag vet inte om dom har kvar den i sitt sortiment men Belden har haft en mycket potent platt kabel. Belden saluförs av bla. Elektroskandia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.