Hej!
Vi vill göra om en del av vår källare till ett lite roligt badrum med dusch, bastu, toa, bad och en liten bar. Först hade vi tänkt oss att flytta in ett spabad från Artesian eller Hotspring för att koppla in där nere, men våra hantverkare konstaterade att det inte kommer att gå ner genom trappen utan total demontering av trapp, plus nya trappor då. Demontering och montering på ca 100 arbetstimmar och nya trappor för ca 50 kkr kändes inte görbart, inte heller deras andra förslag att gå in genom ytterväggen (ca 100 timmar det också).

Alltså börjar vi titta på andra lösningar; en variant är att platsbygga ett badkar. Det är inte så himla viktigt att det är med bubblor och massagefunktioner även om det hade varit kul, men viktigare är att det går att ordna med uppvärmning och cirkulation. Är det någon som har gjort något liknande sådant här? Dvs platsgjuta, kakla och ordna med värme, rening, cirkulation? Hantverkaren tippar på att det kommer att gå loss på en 100 000 kronor eller så och det är väl inte orimligt med tanke på vad det kostar med ett färdigt spabad.

Vad säger ni kloka? Jag kan ingenting om bygg, utan det är hantverkare som kommer att göra allt.
 
  • Gilla
Yvonne_o_Anders
  • Laddar…
Jag har planerat ett liknande projekt. Det är egentligen samma som att bygga en pool, fast väldigt mycket mindre då...
Jag har kollat runt lite och tror det billigaste alternativet är att köpa ett begagnat spa bad och plocka delar.
Alternativ är sandfilter, pump och elvärme. Jag tänkte mig UV ljus som rening med aktivt syre.

Jag gjuter och målar tätskikt och sen mosaik kakel på.

Tänkte se om jag kan få till ett lock med lameller som kan rullas på/av.
Tänk på ventilation också så ni kan få bort fukt från avdunstning.
 
Hemmakatten
Vi har ett platsgjutet spabad. Dock inte inomhus utan nedsänkt i en liten altan utanför sov- och badrum. Men principen är densamma.

Gjutning på plats är inga problem. Betongspat tätskiktas likadant som man gör med en pool. Ovanpå har vi glasmosaik. I betongformen skall rör (vi har rostfria rör i betongdelen) för till- och frånlopp sättas. Likaså för belysning (vilket vi ville ha). Vill du ha bubbel- och massagefunktioner är det inga problem, se bara till att planera in det vid gjutningen. Vi har under altanen, cirkulationspump med värme och ett pappersfilter. Ett sandfilter är för oss alldeles för stort då det vid backspolning tar flera hundra liter och vårt lilla spabad rymmer knappt en kubik vatten.

Priset för vårt spabad har jag inte velat/vågat räkna ihop. ;) Men det ca-pris du fått om 100' låter rimligt.

Ta gärna kontakt med någon poolfirma som kan rekommendera och sätta ihop rätt "paket" till ditt spa.

Lycka till!
 
Tack! Jag pratade igår med en försäljare på Royal Spas som starkt avrådde från att bygga ett spa inomhus och menade att ofta medför det stora problem med fukt och klordoft i huset. Det senare är kanske det värsta problemet, faktiskt. Vi har därför tänkt minska storleken lite och köra på ett badkar som man fyller varje gång istället. Dock kvarstår frågan om hur man bäst bygger det; ett alternativ som kom upp var att en duktig aluminiumsvetsare skulle kunna göra själva karet, annars är det nog betongvarianten som vi satsar på.

Är Luxskivor något som skulle gå att göra det här med? Jag har nog inte helt fattat vad de är... Men på sin hemsida verkar de ju ha byggt väldigt speciella former och saker i skivorna.
 
Använder man aktivt syre och UV ljus som rening blir det inte någon klorlukt.
Fukt är ett problem, men med ett tätt lock och en rejäl fläkt (och eventuellt avfuktare) ska det fungera.
 
Hemmakatten
Snickaren som byggde vårt hus formgjöt ett ovalt fristående badkar mef bubbel i ett spa i en källare. Såg bild på det och det var jättesnyggt.

Vad gäller fukt så finns det ju massor mef spaanläggningar i villor, så ev. fuktproblem måste absolut gå att lösa.

Vi använder bromtabletter i stället för klor. Kan inte tycka att det luktar nåt särskilt.
 
Hemmakatten skrev:
Snickaren som byggde vårt hus formgjöt ett ovalt fristående badkar mef bubbel i ett spa i en källare. Såg bild på det och det var jättesnyggt.

Vad gäller fukt så finns det ju massor mef spaanläggningar i villor, så ev. fuktproblem måste absolut gå att lösa.

Vi använder bromtabletter i stället för klor. Kan inte tycka att det luktar nåt särskilt.
Hej och tack för svar! har du någon kontaktuppgift till denne snickare så man kan höra sig för om hens lösningar?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi har ett platsgjutet spabad. Dock inte inomhus utan nedsänkt i en liten altan utanför sov- och badrum. Men principen är densamma.

Gjutning på plats är inga problem. Betongspat tätskiktas likadant som man gör med en pool. Ovanpå har vi glasmosaik. I betongformen skall rör (vi har rostfria rör i betongdelen) för till- och frånlopp sättas. Likaså för belysning (vilket vi ville ha). Vill du ha bubbel- och massagefunktioner är det inga problem, se bara till att planera in det vid gjutningen. Vi har under altanen, cirkulationspump med värme och ett pappersfilter. Ett sandfilter är för oss alldeles för stort då det vid backspolning tar flera hundra liter och vårt lilla spabad rymmer knappt en kubik vatten.

Priset för vårt spabad har jag inte velat/vågat räkna ihop. ;) Men det ca-pris du fått om 100' låter rimligt.

Ta gärna kontakt med någon poolfirma som kan rekommendera och sätta ihop rätt "paket" till ditt spa.

Lycka till!
Gammal tråd men finns detta dokumenterat någonstans på forumet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.