Vi bygger på vårt gamla hus med en helt ny övervåning med valmat mansardtak i gammal stil.
Taket får Vittinges enkupiga tegel samt fotrännor mm i galv.
Har anlitat en plåtslagerifirma för plåtarbeten i gammal stil på taket såsom fotrännor med smidda krokar, ränndalar, plåtskopor (som leder vatten från det övre takfallet till det nedre, skorstensbeslag mm.

Pga tidspress och problem att hitta plåtslagare som hade tid att göra jobbet tvingades jag forcera offertförfarande mm vilket har gjort det höljt i dunkel vad kalaset skulle landa på.
Nu är jobbet klart (blev mycket bra) och jag har fått en spec på nedlagd tid som känns klart saftig (ja jag vet, skyll dej själv etc....)

Men nu vädjar jag till forumets eminenta medlemmar om lite vägledning kring vad som är rimligt för att kunna bedöma om det är rimliga pengar eller jäkligt dyrt.
Jag är helnöjd med jobbet som men vill ju ändå betala något som är någorlunda marknadsmässigt, kan acceptera att det är lite dyrare också men vill inte bli blåst.

Kan någon med inblick tex. ge en grov uppskattning på vad följande moment skulle ta i tid att göra?:

* Falsat tak på en enplans tillbyggnad, taket är brutet åt 3 håll och har fotränna på 3 alla 3 sidor, takytan är 17 m2.
* 20 meter ränndalar enligt gällande AMA med falsade skarvar.
* 2 st 4,5 meters fotrännor med smidda rännkrokar.
* Underbeslag 2 st skorstenar (både de undre beslagen närmast taket samt de övre beslagen ovanför teglet.
* Generellt hur stor del av arbetstiden läggs på verkstaden med att tillverka plåtdelar och hur stor del sker på plats på taket?, är det 30% verkstad och 70% på taket eller 50/50?

Tacksam för lite input om någon köpt motsvarande arbeten eller om det finns någon plåtis på forumet!

/Snickarsnackarn
 
Förstår inte riktigt, vad är det som är höljt i dunkel?? Fick du inget pris innan jobbet startade och i så fall varför? Vad har ni avtalat?
 
Jag anlitade samma firma förra året för ett liknande jobb på en annan del av huset, den gången till fastpris och då tog jag in 5-6 offerter.
Nu blev jag tvungen att få hit plåtslagarna fort för att komma vidare med andra moment som hängde på att plåtarbetena är klara, de fick inte ur sig någon offert utan körde igång med den muntliga överenskommelse att det borde ligga i linje med vad vi gjorde förra året.
Såklart inte optimalt men att få fram plåtslagare som har lust att jobba mitt i Juli var inte så lätt, därför valde jag att låta dem köra trots otydlig överenskommelse, alternativet att vänta på någon annan som "ev. kan komma i september" fanns inte då det skulle skapa en massa stillestånd i övriga byggprocessen.
Nu känns det dock som att de "tagit i" rätt ordentligt när det gäller timmarna, av den anledningen söker jag lite input i vad som är rimlig tidsåtgång/kostnad så att jag kan ta ställning till om det bara är att tugga i sig eller om det inte är marknadsmässigt.
 
Att också beakta i begreppet marknadsmässigt är precis det du anger, dvs du behöver snabb hjälp och mitt i semestertid vilket kan innebära större omplanering för företaget som är utförande.
Och den kostnad du fått ska även värderas mot ev. merkostnader och andra olägenheter som uppstått om du fått arbetet "ev. kan komma i september" då det inte var något alternativ.
Så under dessa förutsättningar blir nog marknadspriset kanske mellan 25-50% högre.
 
Vad pratar vi för pris då? 100?
 
Jo det är såklart en aspekt att alternativet att vänta på någon annan hade blivit dåligt pga att jag då tappat hela semestern (min disponibla arbetstid).
Plåtfirman bokade iofs in jobbet redan i April som det har legat i deras planering men lyckades inte få ur sig någon offert innan killarna dök upp och började.
Även om jag hade sparat 50 kkr hade jag nog inte velat vänta.
Men själva sakfrågan är vad de olika arbetsmomenten jag beskrev ungefär tidsmässigt tar att utföra vilket skulle hjälpa mej att göra en bedömning av om det är rimligt eller om det innehåller mycket extra timmar utöver vad som är rimligt.

Vi pratar om ca 250 timmar för det jag listade upp, jag tycker det känns klart i överkant.
Det jag har haft möjlighet att notera själv är ju den tid som de varit och jobbat på taket, arbetstid på verkstad har jag ju inte kunnat skriva ned, därav frågan kring vad som är normal fördelning tidsmässigt mellan "jobb på taket" och "jobb i verkstaden".
 
Utan bilder kan man bara gissa det falsat tak du nämner låter avancerat sen skorstenarna beror på hur dom gjort dom.
Många små detaljer när man ska ha gammal stil som kan ta mycket tid och vilka dom gjort kan vi bara se om du har bilder.
 
Utan bilder eller en extremt noga beskrivning av huset och tomten så är det omöjligt att ge en bra uppskattning på tidsåtgången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.