Jag tänker platsgjuta en LECAbalk över två innerdörrar med hjälp av formplywood, lös LECA, Standard Cement och en heldel armering.

Min fundering är nu om jag ska ha någon annan ballast än LECAkulorna, typ mursand eller om jag bara ska blanda cement och LECA.

Någon som vet??

//Robert
 
  • Gilla
xfk
  • Laddar…
Varför?
Dvs varför ska du gjuta en LECA-balk om det är inomhus??
Du komplicerar det för dig i onödan. Gjut en vanlig betongbalk istället.
 
anaitis skrev:
Varför?
Dvs varför ska du gjuta en LECA-balk om det är inomhus??
Du komplicerar det för dig i onödan. Gjut en vanlig betongbalk istället.
Min tanke precis.
Leca är inget vidare bra material att ta upp laster med.
Betong (armerad) är betydligt bättre och lättare att tillverka på ett kontrollerat sätt.
 
Tanken var väl att även ta lärdom inför det att jag bygger bastuhuset och då är det både ytterväggar och innerväggar.
Det är heller inga laster att tala om över sovrumsdörrarna. Den väggen är inte bärande på något sätt.
 
Hade också gjutit en ren betongbalk istället!
 
Ok, jag förstår er poäng, men vad anser ni? Sand i eller räcker det med LECA som ballast?
 
robowich skrev:
Ok, jag förstår er poäng, men vad anser ni? Sand i eller räcker det med LECA som ballast?
Idealet är emånga olika storlekar på ballastmaterialet eftersom bindningskraften i betongen är beroende av små avstånd mellan ballastmaterialet.
Dvs ju större ballastfragment desto sämre hållfasthet.
Enklast är förmodligen att du tar färdigblandad mix som du endast tillsätter vatten (och dina förbenade lecakulor som du envisas med) till.
 
volvo skrev:
Idealet är emånga olika storlekar på ballastmaterialet eftersom bindningskraften i betongen är beroende av små avstånd mellan ballastmaterialet.
Dvs ju större ballastfragment desto sämre hållfasthet.
Enklast är förmodligen att du tar färdigblandad mix som du endast tillsätter vatten (och dina förbenade lecakulor som du envisas med) till.
Nja...
Nästan rätt.
Men i en välgraderad ballast ÖKAR hållfastheten med storleken på de största beståndsdelarna i ballasten. Naturligtvis om övriga ingredienser inte ändras.

Detta beror bla på att den yta på ballasten som cementpastan har att häfta mot minskar, vilket gör att vidhäftningen blir bättre. Cementmängden per ytenhet ökar.
 
anaitis skrev:
Men i en välgraderad ballast ÖKAR hållfastheten med storleken på de största beståndsdelarna i ballasten. Naturligtvis om övriga ingredienser inte ändras..
.....nu tänkte jag väl snarast göra jämförelsen att BARA ha lecakulor eller makadam (stora fraktioner) istället för att ha en mer optimal blandning med små och stora fraktioner.

Jag försökte bara förenkla argumentationen istället för att göra en större beskrivande utläggning om cementpastahalter, VCt-tal, Kornfördelning, cementgeltillväxt etc.......
 
Wow... Ni kan ju sånt här...
Ok vad betyder det ;)
 
robowich skrev:
Wow... Ni kan ju sånt här...
Ok vad betyder det ;)
Det betyder att det i slutändan är billigare och enklare att gjuta en vanlig betongbalk och låta de förbannade lecakulorna vara!
;o)
 
Även jag är i färd med att gjuta balkar med leca kulor som ballast.
Mina balkar ska vara valv och sitta över dörrar/fönster.

olika bredder, fönster är 1000mm breda, 190x190mm. dörrar är 1900mm, 190x190mm.

Ska jag strunta i lecan och köra cement/grus/grövre sten + armering istället?
Mina balkar ska inte vara bärande utan bara kosmetiska då jag har prefabbalkar i skiftet över.

Tacksam för svar även om ni redan har svarat en gång... ;)

Anledningen till att jag tänkte gjuta med leca kulor från början var för att grannen gjort det och det verkade logiskt. Är det bättre putsbärare, billigare än helgjuten?

Mina balkar ska gjutas på plats i form som jag "spänner" om väggen.

/Thomas
 
Ska det vara valv, dvs som en valvbåge, så kan du ju mura den med lacablock och armera skiftet över. Valvbågar blir ju självbärande.
Annars så tycker jag att det var hur enkelt som helst att gjuta med leca som ballast. Jag vet dock inte hur enkelt det blir att gjuta en valvbåge på plats... den måste nog gjutas på backen och sedan lyftas upp, annars rinner ju betongen ner hela tiden.
 
  • Gilla
MikeEdin
  • Laddar…
Gjöt mitt första valv på plats igår. Leca, vatten, sand och cement.
Form under och skivor på sidorna sidorna...
(Väggarna var murande upp till valvhöjd sedan tidigare)

Återkommer med bild på hur det blev. :)
 
  • Gilla
Detraw
  • Laddar…
När man gjuter Lecabalkar skall man inte behöva ha sand (grus) i. Bara att fylla tombolan med leca, cement och vatten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.