Har lite beslutsångest ang. hur jag ska lösa grunden för yttre bärlinan här 1377548242268.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte först bara hyra jordborr och gjuta plintar i gjutrör men jag vill ha en skottsäker grund då halva altan kommer glasas in. Då fundera jag om man skulle gjuta en balk och borra i balkskor till stolparna istället.. marken består av sand/lera.
Hade tänkt ett lager makadam 10/15 cm först sen 10cm frigolit och sen en balk 20cm bred och 30cm hög 15 meter lång.. känns som att de borde bli rätt stabilt eller har nån nå synpunkter/förslag. Ev. Tänkte jag borra ner 3-4 gjutrör "under" balken och gjuta så de blir som ankare eller va man ska kalla de så det inte vickar.
 
Låter lite som overkill. Gjut rejäla plintar istället, låt dom gå ner åtminstone 120cm i backen och kraga ut hålet längst ner så du får en rejäl sula i botten. Billigare, mindre jobb och lika stabilt!
 
Ja fast jag vill inte se att altan har rört sig till våren för då blir ja galen :p kanske ska tillägga att jag jobbar på betongprefabfabrik (strängbetong) som ligger 3 minuter härifrån så form, armering och betong blir relativt billigt för mig.. de är de här med att gjuta på mark som är lite nytt område för mig.. men finns de nå risker med att göra på de sättet jag föreställt mig eller är de just så överdrivet så allt kommet sitta som berg :-D
 
Skulle säga att risken för tjälskjutning är större genom att göra så som du tänkt dig.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jaså är de så.. ja då är de väl bara att plinta då..
 
Du gör självklart som du vill, men din ursprungsidé tror jag inte på. För det första är grundläggningsdjupet alldeles för litet, du riskerar definitivt rörelser på grund av tjäle. Visst kan det gå bra, det beror på din mark och massa andra parameterar, men det känns inte som något säkert sätt. För det andra tror jag inte riktigt på cellplasten i botten där. Det vill till en väldigt tryckhållfast cellplast för att inte komprimeras under trycket från balken med last ovanpå.

Du verkar tro att plintar = stor risk för sättningar. Jag skulle säga att det, rätt utfört, är det säkraste grundläggningssättet med avseende på sättningar, möjligen bortsett från pålning till berg.

Vill du ändå göra din balk föreslår jag att du tjälsäkrar den genom att göra som du föreslog med lodräta betongcylindrar som går ner betydligt djupare än botten på balken. Tyresö förklarar det väldigt bra här: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/157170-gjuta-liten-platta-till-markstativ.html
 
Ok tack för svaren. Tror de blir plintar efter den här infon.. men har en fundering till, nu har jag ju grävt ur minst 20 cm för balken.. ska jag borra ur 1,2 m från botten på den eller räcker de med 1 m från botten och sen återfylla med de jag grävt ur så de blir 1.2m? Hur får jag lättast en krage längst ner på plinten när dom ska borras ner?
 
Skulle överge idén att gjuta egna plintar. Köp istället färdiga som du kan justera i höjdled men också något i sidledes. Skulle du få rörelser av tjäle (vilket inte är någon stor risk) kan du alltid justera höjden. Så till din fråga. Vare sig du kör med egna plintar eller köpta så bör hålet bli ca 1,2 m men tänk på att lägga ca 2- 3 dm dränerande grus på duk innan du gjuter/sänker plintarna. Färdiga plintar = ingen krage krävs. Därefter fyller du dränerande runt plinten. När plintarna är i våg och "sitter" fyller på med massorna du grävt upp mellan plintarna.
 
Generellt kan man väl säga att ju djupare desto bättre. Men jag är rätt säker på att 120cm totalt räcker. Eftersom du redan grävt ur så är det ju en ypperlig chans att lägga en markisolering runtomkring plinten en bit ner i marken, förslagsvis tar du en 120x60cm frigolit och borrar ur ett hål lika stort som plintens diameter. Sen trär du denna över plinten och återfyller upp till marknivå.

Jag borrade med skurupsborren, så djupt som gick med den, ca 1,1 meter. Sen kragade jag ur i botten mha spett. Jag vet inte alls hur markförhållandena är där du bor, men är marken relativt torr så behövs egentligen inte denna urkragning. Leran bildar en torrskorpa som är relativt bärkraftig. Hos mig var det blöt lera i botten av plinthålet och jag kragade därför ut för att minska risken för att plinten ska tryckas ner i leran.


Sen kan jag väl tillägga att ska man vara riktigt petig så duger inte 1,2 meter heller. Det finns kartor över tjäldjupet i olika delar av landet och jag gissar att det i gävleborg är uppåt 1,7 meter.
Men dessa är det absolut värsta som uppskattas kunna hända med nuvarande klimat. Ser ut som att du har en källare, är den lite uppvärmd så kommer tjäldjupet minska avsevärt så pass nära källarväggen som detta ser ut att vara. Gör du dessutom som jag skrev med tjälisoleringen så kommer 1,2 meter räcka och bli över!
 
  • Gilla
Ingimarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.