Har en 30 tals kåk & vill ha ett kök i pärlspånt. Det finns en hel del firmor som kan leverera i detta utförande, minus är dock priset! IKEA & Epoq har dock laminat luckor i detta utseende men det känns inte riktigt 100% om ni förstår mig.....

-Om Jag vill bygga eget så söker jag erfarenhet, tips, ideer, uppslag från er andra i detta forum. Funderar ev på att köpa befintliga stommar för att kunna nyttja befintliga lösningar så som ex inredning, lådor med mjuk stopp etc men klä sidorna i pärlspont. Problemet är dock, vet inte om det är något större problem men det är att få till luckor & lådfronter på ett snyggt sätt med spont. Gångjärn så vill jag ha utanpåliggande typ piano? gångjärn.

Kök c:a 15 kvm, ett IKEA alt Epoq kök i ett "L" utförande skulle kosta c:a 30-35 000 kr...Bygga eget kostnad??? Kanske skulle finna mig i ett kök med laminat luckor, fördel pris & färdig lösning...? Eget, fördel känsla men nackdel mer meck?

-Feedback please
 
Vi håller på och bygger kök i vår kåk från sent tjugotal. Hade samma funderingar som du om pärlspontkök. Fick dock höra att luckor av pärlspont kunde förekomma tidigare men knappast på tjugotalet...då hade man typiskt ganska enkla ramluckor (profilerad, ganska smal ram runt en helt slät spegel) som täckmålades. Pärlsponten hade man på väggar och/eller i tak.

Skulle tro att det gäller ungefär samma för trettiotalet förutom att pärlspont började bli mer sällsynt- modet föreskrev släta ytor och pärlspont började betraktas som fattiginredning. Men i kök kan den vara rätt för där mest tjänstefolk höll till fick den fortfarande duga...

Det vi har landat i är att det får bli stommar, lådutdrag etc från IKEA och luckor beställda från ett snickeri. Jag kollade på färdiga, täckmålade ramluckor från både IKEA och andra tillverkare men tyckte inte att blev rätt - profilerna ser inte rätt ut när de är frästa i MDF (som målade luckor i rimliga prisnivåer alltid är gjorda av) och fabrikssprutmålat ser inte ett dugg 20-tal ut.

Så snickeriet ska göra obehandlade luckor och lådfronter åt oss. Ramarna blir i trä och speglarna i MDF (blir stabilare och billigare än trä och påverkar inte utseendet då speglarna ska vara helt släta och täckmålas). Detta tänker jag sedan handmåla själv. Kostnaden blir inte farlig eftersom det är ganska enkla luckor, drygt 20 000 till ett L-kök om 17 kvm och då ingår ett specialbyggt garage med överskåp för separat kyl och frys (IKEA hade inte någon stomme som passar som garage för kylar/frysar på 180 cm och uppåt).
På väggarna ska vi ha pärlspont och sånt där typiskt rektangulärt vitt kakel med fasade kanter. Göra täcksidor av pärlspont, precis som du tänkt. I taket nöjer vi oss med att vitmåla den befintliga klarlackade furupanelen. Vi brottas nu med vad för slags golvklinker som kan tänkas passa till denna stil, tacksam för förslag, förresten...

Det här blir ju inte riktigt museimässigt korrekt. Det blir utanpåliggande luckor med moderna grytgångjärn, fast det tidstrogna valet hade varit infällda luckor med gamla traditionella gångjärn. Men det vore nog dyrt och/eller krångligt att åstadkomma med standardstommar, tror vi, om det alls är möjligt. Och vårt hus är så sönderrenoverat att vi känner oss inte piskade att vara museala, så vi nöjer oss med den här kompromissen för kostnadens och enkelhetens skull. Förresten kommer vi att ha rostfria vitvaror, tycker det är kul med stilbrytningar, bara man inte blandar alltför många stilar på en gång...

Här är exempel på tjugotalskök (för dyra för oss, men inspirerande) - förmodligen inte fel i ett trettiotalshus heller:
http://goto.glocalnet.net/gysingekok/foton pa tjogotalskok.htm
Liknande saker här fast mer allmänt äldre (det är förresten de här som förmodligen får göra luckorna åt oss):
http://www.snickeritallkotten.se/produkter.php?id=2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.