Vi har en ca 5 m lång vägg som ska förses med garderobsförvaring och skjutdörrar framför. Tyvärr är utrymmet för kort i djupled för att vi ska kunna utgå från färdiga garderobsstommar, utan jag får bygga allt från grunden. Jag kommer att utgå från laminerade spånskivor.

När jag gjort liknande projekt tidigare så har jag använt en borrjig från Bosch för att sätta ut plugghål. Saken är bara den att det är ganska pilligt och den nedlagda tiden motsvaras inte i resultatet. Jag blir helt enkelt frustrerad över att det tar så lång tid och att jag ändå får misspassningar på några tiondels mm överallt.

Några frågor:

* Håller garderobsstommarna om man sätter ihop dem med kex/lameller? Eller måste jag ändå använda plugg? (En Festool Domniatrix spränger tyvärr min budget rätt hårt)

* Om det krävs plugg: Är Joint Genie den smidigaste jigglösningen, eller finns det något bättre?

* Finns det någon fiffig jigg för att sätta hål för hyllplan? Jag vill borra enligt den standard som används i kök, hos IKEA etc. (Tror att den heter 30 eller 32 mm standarden?) Bara tanken på att mäta ut allt manuellt och sedan passa in överhandsfräsen vid varje hål får det att krypa i kroppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.