Hej,

kan nån tipsa om en bild/ritning/byggnadsbeskrivning på hur man kan bygga förvaring under snedtak?

Jag kommer inte bygga skjutdörrar nu pga pengabrist, men måste bygga själva förvaringen. Först var jag inne på att bara bygga en lång bänk, och sedan lägga grejer under den och på den, men det kändes lite väl trist.

Lutar mer och mer åt att med board-material bygga sektioner med ett hyllplan i mitten, men är osäker på vilken typ av ramverk/reglar jag ska börja med att bygga för att snyggast och enklast fästa skivorna mot.

Längst inne vid väggen börjar taket ca 1 meter upp och stiger med ca 30 grader. Jag tänker mig ett djup på kanske 60 cm.

Alla tips och länkar mottages glatt!
 
På min vind byggde jag en sådan förvaring. Rätt enkel.
Den är gjord i råspont med 22x95 råplan på sidorna. En enkel ram med ben på vardera sidan om hyllan ), med cc 120 (så det passar till takstolarna) och en ram för att hålla sponten som bildar två st hyllplan som i höjd är avpassade för normalstora flyttkartonger ...

Inte så lätt att förklara i text, kan se om jag hittar ngn bild att lägga upp senare

Men för dig borde skivmaterial funka, kanske med ngn förstärkning i underkant, kanske ett plan ut från väggen på ca 60 cm höjd och nästa ut från "taket" 40 cm högre (eller 60 till om det funkar med lutningen) - och ett "kryssmönster" som ger fack ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.