Hej!

Efter att ha bott in oss i våran lägenhet i ett halvår är det nu dags att göra nåt åt denna tråkiga och meningslösa vägg.

20150303_161238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våran plan är att bygga en platsbyggd bokhylla. Förvaring för böcker till vänster om dörren och för vinflaskor till höger.

Jag har gjort en högklassig skiss i paint på hur jag har tänkt mig det.

20150303.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyllplan och lodräta skivorna görs av 12 eller 16mm MDF.
Jag tänkte köpa de färdigkapade 300 breda och fullängd på bygghandeln. De rollas i samma färg som väggen innan montering.
Där det går så tänker jag montera halvt i halvt. Där det inte går vet jag inte riktigt än...
Närmast dörrhålet skruvar jag fast reglar 45x45mm att fästa sidostyckena i. I hörnen kan jag skruva sidostyckena direkt i väggen.
Upptill blir det en täcklist att montera taklisten i. Nedtill en sockel.
I den vänstra delen vill jag ha nåt som bryter symmetrin lite så jag tänker mig nån form av lös fyrkant där i.

Jag har bara börjat spåna på lite idéer så jag tar gärna emot tips från er andra! :)
Budgeten är ganska tight. Ca 1500:-. Färg har vi redan.
 
Belysning? Kunde bli läckert med led-lister som lyser upp kuben i mitten till vänster.
 
Vill varna dig för att göra minsta sågning eller borrning i mdf-skivorna inomhus. Vi platsbyggde just en bokhylla och jag upptäckte då att jag är allergisk mot formaldehyd, vilket frigörs i mängder när mdf-skivor bearbetas genom att såga i dem eller borra. Håll allt sådant utomhus alltså. Vi tänkte inte alls på att det kunde vara ett problem (eller att det skulle förekomma borrning heller för den delen) och hade inte flyttat ut sofforna som stod bredvid. Det slutade med att vi fick kasta alla gardiner och göra oss av med soffor och fåtöljer efter jobbet med bokhyllan.

Vi målade vår bokylla med samma typ av färg vi har på snickerierna, dvs en viss glans i det. Tror inte heller att det funkar med väggfärg.

Formen på hyllan har jag inga synpunkter på, det är ju väldigt personligt hur man vill ha det. Snyggt att du gör det oregelbundet och bygger runt dörren sådär.
 
Tack för svaren!
@whork: Planer på belysning finns. En led-list runt bakstycket på "kuben" skulle kunna bli snyggt.
Ska fundera vidare på det.

@Marlen: Finns det bilder på erat bygge du vill dela med dig av?
Tack för informationen om allergirisken! Hade tänkt att göra mindre sågningar och håltagningar inomhus men då får jag nog tänka om.
Tror det kommer bli häftigt just runt dörren. Den väggen är en bärande vägg så den är ca 25-30cm tjock, så med hyllan skulle det bli som en passage där på ca 60 cm.
 
Ja, jag hade velat att vår bokhylla gick runt fönstret också och bildade en helhet. Istället fick det bli två separata. Hyllan är målad i samma kulör som väggen, men med snickerifärg. På bilden har vi inte fått dit knopparna än och så är det en liten rand vid golvlisten som ska målas grå också. Vi bor i ett gammalt hus och bokhyllan är tänkt att gå i stil med huset.

bokhylla1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bokhylla2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
eriobe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.