Ska när som helst börja bygga en platsbyggd bokhylla på övervåningen, ca 4m bred & 2,6m hög.

Baksidan av bokhyllan har jag en egen tråd om och det tror jag löser sig, och hyllplanen är redan avklarade då jag har en väldig massa gamla massiva förrådshyllplan på 800mm som bara skall slipas och användas.

Själva designen är även färdig, så det som återstår nu är val av material till själva stommen. Vi vill bygga med riktigt virke och inte med mdf, men jag är lite osäker på vad man skall titta efter.

Funkar det bra med vanlig råplan från t.ex K-rauta ell Byggmax för sidorstycken mm eller skall man leta efter något specifikt virke?

Allt skall målas med linoljefärg sedan, samma som för panel & listverk i övriga rummet.


Andreas
 
Har du tittat på limfog? Om du ska måla hyllan spelar det ju ingen roll hur trät ser ut.
 
Jag skulle också vilja slå ett slag för limfog eftersom råplan alltid brukar vara mer eller mindre kupade.
Mvh Tommy
 
Jo det skulle visst kunna funka..

Viss roll spelar det väl ändå med hur träet ser ut för om slutresultatet blir en "levande" genuin bokhylla eller som en "ommålad billybokhylla".


Men med Limfog av furu får man väl ändå en mer levande känsla än med t.ex MDF ?


Följdfråga då.
Skiljer det mycket mellan kvalitet? Går det att använda t.ex Byggmax stavlimmade hyllplan eller lär man leta efter finare kvalitet?
 
Limfog är nog svaret, och jag tror inte Byggmax har så mycket sämre skivor än övriga.
Och med limfog blir det en klart mycket mer levande yta än med MDF.
Ska man använda MDF så tycker iaf jag att man ska bygga hela möbeln av MDF, att blanda med massivt trä/limfog/etc ser mest tokigt ut.
När man målar limfog brukar oftast ådringen på träet synas ganska väl, och ger därmed en mycket mer levande yta än MDF, som blir väldigt slätt och "dött".
 
P
Undvik Biltemas limfog då den är väldigt ojämn i ytan. Alla ådringar syns igenom fast det är grundat och målat 2ggr med handslipning mellan varje varv. Annars är den ok.
 
Peter_K skrev:
Undvik Biltemas limfog då den är väldigt ojämn i ytan. Alla ådringar syns igenom fast det är grundat och målat 2ggr med handslipning mellan varje varv. Annars är den ok.

Jag tittade faktiskt på biltemas limfog men byggmax verkar billigare per m2.
Annars känns det inte som ett problem för oss med det du beskriver om biltemas, då det är helt ok om ådringar syns igenom.
Det är t.om önskvärt... :)

Lutar åt att vi spikar nån form av hyvlad/slipad råspont som baksida till hyllan och kör med byggmax 18x300x2350mm stavlimmade furuhyllplan som sidostycken..

Har en rackarns massa gamla förrådshyllplan i trä på 1000mm som får bli hyllplan efter lite behandling..

Kvistlackar/shellackar man limfog?
 
clain skrev:
Kvistlackar/shellackar man limfog?
Du bör rimligen ytbehandla den på samma sätt som massivträ. Dvs shellack på kvistarna kan säkert behövas.
 
clain skrev:
Kvistlackar/shellackar man limfog?
Ja, limfog behandlas precis lika som vilken annan träbit.
Det som kan se lite tråkigt ut när man kvistlackar limfog är att de fläckar man lägger kvistlack på framstår som "blanka fläckar" i den i övrigt smått ådriga ytan.
För att komma runt det problemet behövs en oljebaserad grundfärg - du skippar kvistlacken och grundar hela rasket med oljegrund då även den låser in hartset från kvistarna på liknande sätt som schellack. Blöder kvistarna mycket så kan det behöva grundas 2ggr.
Detta om de "blanka fläckarna" från schellack upplevs som ett problem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.