Vår arkitekt lyckades klämma in en balkong på ovanvåningen av vårt 1,5-planshus. Jippi!!!

Nu till problemet... är det någon som har erfarenhet av att platsbygga en dylik? Har letat efter färdiga balkonger men det verkar mest säljas till hyreshus... inte till villor. Vårt hus kommer vara ett modernt funkishus så det skall väl inte vara så svårt att få det att passa in. Jag har tänkt mig gjutjärn eller något liknande.

Erfarenheter mottages tacksamt!!!

??? ???
 
Hej!

Att få en balkong gjord är inget märkvärdigt. Det hela kan i princip bestå av en ram av UPE- eller HEA- balk med ett trädäck inuti. Därefter ett snyggt räcke till detta.

Lite beroende på färgval på huset så kan det passa bra med en galvad stålkonstruktion. Den får då prefabriceras och sedan monteras på plats.

En byggkonstruktör räknar lätt ut vilka dimensioner på balkarna som behövs.

//Magnus Nordmark, studerande till maskiningenjör.
 
torde inte vara så krångligt alltså...
Tack för tipsen!

 
Om du vill så kan jag tänka mig att skissa upp en balkong i 3D-CAD. Det tar inte så lång tid men det skulle vara roligt och se vad du tror om mitt designförslag...

I så fall behöver jag ungefärliga mått på balkongen, längd, bredd och räckeshöjd... Och om du har några idéer eller önskemål om utseende.

Hör av dig i så fall!

Jag skulle i och för sig kunna räkna lite preliminärt på konstruktionen Eftersom jag inte kan alla normer och säkerhetsmarginaler som gäller för balkonger vill jag i så fall att en byggingenjör kontrollerar mina beräkningar innan tillverkning.
 
balkonger skall väll klara en tillfällig last på 5 kn/m[sup]2[/sup] om jag inte missminner mig.... samtidigt så blir då nog förmodligen det dimensionerande infäsrtningen i fasaden... Kräver förmodligen någon form av konsol i 45 grader för att minska momentet runt balkarna eller?
 
mr Z skrev:
balkonger skall väll klara en tillfällig last på 5 kn/m[sup]2[/sup] om jag inte missminner mig.... samtidigt så blir då nog förmodligen det dimensionerande infäsrtningen i fasaden... Kräver förmodligen någon form av konsol i 45 grader för att minska momentet runt balkarna eller?
Ja någon form av förstärkning måste till. Antingen om man kan få ordentligt fäste i en golvbjälke (verfieras med byggkonstruktör) som kan hålla balkongen. Eller så ordnar man ett fäste för en wire eller snedstag en bit upp, kanske där räcket ansluter till panelen, som håller planet.

Detta är vad jag resonerar mig fram til utifrån mina amatörkunskaper inom bygg och som maskiningenjör. Utförandet måste som sagt verifieras med en byggingenjör.
 
en grej man inte skall underskatt är att integrera balkong och entre i just detta syfte...Man slänger ut en klase plank:) och stämpar mot mark( plint) och får en kanon entre:) Och att resonera sig fram till resultat är aldrig fel :) Sen tål ju trä så mycket mer än man tror..iofs balkong är säkerhetsklass 2 och klimat klass 3 torde vara en dimensionerande/tillfällig last * 1.3 eller nått. men det är skit samma i enfamiljshus är inte utrymmning något problem ... så 2-3 kN/m2 borde räcka alla gånger vad ligger snön på 1 kn / kvm eller nått säg 3 så är man nog lugn...
 
mr Z skrev:
en grej man inte skall underskatt är att integrera balkong och entre i just detta syfte...Man slänger ut en klase plank:) och stämpar mot mark( plint) och får en kanon entre:) Och att resonera sig fram till resultat är aldrig fel :) Sen tål ju trä så mycket mer än man tror..iofs balkong är säkerhetsklass 2 och klimat klass 3 torde vara en dimensionerande/tillfällig last * 1.3 eller nått. men det är skit samma i enfamiljshus är inte utrymmning något problem ... så 2-3 kN/m2 borde räcka alla gånger vad ligger snön på 1 kn / kvm eller nått säg 3 så är man nog lugn...
Precis, man ska resonera sig fram, det blir nästan alltid bäst så! Nu vet jag ju inte hur huset kommer att se ut och vilken smak som ägarna har, så mina idéer är utifrån vad jag tror kunde vara snyggt.

Jag har sett andra konstruktioner av fribärande balkonger där man använt sig av UPE-balk som ram och sedan fyllt det med trall. Galvad UPE kan bli ruskigt snggt på ett "nyfunkis"! Man vänder givetvis balken så att den "öppna" sidan är utåt.

Fördelar med stål i det här fallet torde vara att det blir underhållsfrit (galvat), passar bra in i arkitekturen och väldigt enkelt att bygga en fribärande konstruktion.

Fördelarna med trä har du ju redan talat om.. ;-) Vad gäller dimensioner så gissar jag att det gott och väl räcer med en UPE100, dvs 100mm hög. Fästen för räcke svetsas med fördel i balken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.