Hej!

Jag och min sambo har precis införskaffat oss en lägenhet med 3.30m i takhöjd.
Då förvaringen är lite begränsad i denna lägenheten tänkte vi platsbygga garderober i hallen och utgå från 236X35 PAX stommar, som vi sedan kommer modifiera dörrar och dylikt på.

Jag tänker något i stil med:

I en perfekt värld vill man att garderoben går enda upp till taket och blir en del av lägenheten, men detta innebär att man då behöver addera ca. 94 cm. Skulle ett alternativ vara att ställa två PAX system på varandra och kapa dörrar samt stomme och skulle den klara av detta tyngdmässigt? Eller är det lättare att kanske försöka hitta två matchande överskåp och ställa på varandra? Lyckas dock inte hitta något överskåp som matchar djupmässigt.

Tacksam för svar,
Andreas
 
  • Gilla
  • Wow
gustaf.stukat och 1 till
  • Laddar…
Skulle nog funderat på två 201cm höga o kapa ner den ena på höjden. Eller Ikeas platsa garderobsstommar som är byggbara. Inte lika kvalite som pax men prisvärda
 
köp IKEAs nya Platsa istället, de finns i 180, 120, 60 och 40 cm så du kan bygga dig 180+60+40+40 för att få 320 och så har du 11cm ben under och en 5cm passbit ovanför.
Dessutom är de 100 gånger lättare att bygga än PAX. :)
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 3 till
  • Laddar…
Jag vill slå ett slag för ikea metod, alltså kök. Finns i både 38 och 60 cm djup och många bredder och höjder. Lätt att stapla på höjden till önskad höjd. Dessutom mycket bättre kvalitet än billiga garderober.

Vi har precis byggt hus och har 265 - 400 cm i takhöjd. Slutade med att vi byggde alla garderober av metod.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag vill slå ett slag för ikea metod, alltså kök. Finns i både 38 och 60 cm djup och många bredder och höjder. Lätt att stapla på höjden till önskad höjd. Dessutom mycket bättre kvalitet än billiga garderober.

Vi har precis byggt hus och har 265 - 400 cm i takhöjd. Slutade med att vi byggde alla garderober av metod.
Jo, visst, metod -stommarna är mycket bättre, men också mycket dyrare.
 
A andost skrev:
Jo, visst, metod -stommarna är mycket bättre, men också mycket dyrare.
Så kanske det är. Jag tycker fortfarande att det känns prisvärt. Inte minst när man ska upp mot 3 meter och alternativen blir få. Ska man dessutom leva med garderoben länge kan det kanske vara värt det.
 
Jag vet att jag lagt upp bilder på denna i en annan tråd men här kommer vår största inbyggda garderob igen. Drygt 3 meter hög och totalt 5x60 cm bred. Vill minnas att den satte oss tillbaka ca 30 tkr, men då är det med 10 lådor och lite dyrare fronter.

Den skarptögde kan se att det fattas en liten passibit på mitten som ska utgöra plats för en stång till en typ av stege. Inte helt enkelt att nå längst upp som det är nu.
 
  • Hög inbyggd garderob i trä, 5 moduler bred och 3 m hög, med lådor och dörrar, i ett rum med parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd garderob i trä som sträcker sig nästan upp till taket i ett rum, med lådor nederst och plats för stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor inbyggd garderob som är cirka 3 meter hög och 5 meter bred, med träfronter, handtag och lådor på ett herringbone-parketgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FannyAML och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag vet att jag lagt upp bilder på denna i en annan tråd men här kommer vår största inbyggda garderob igen. Drygt 3 meter hög och totalt 5x60 cm bred. Vill minnas att den satte oss tillbaka ca 30 tkr, men då är det med 10 lådor och lite dyrare fronter.

Den skarptögde kan se att det fattas en liten passibit på mitten som ska utgöra plats för en stång till en typ av stege. Inte helt enkelt att nå längst upp som det är nu.
Snyggt! Och fiskbensparkett... (y)
 
Larsa Larsa skrev:
Snyggt! Och fiskbensparkett... (y)
Tackar. Vi är faktiskt riktigt nöjda med garderoben. Fiskben är ett ju ett måste när man bygger ;) Finns en tråd om det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.