Hej! Jag och min sambo har planerat att försöka platsbygga/bygga in metod-skåp som linneförvaring (skåpen) och samtidigt bygga en sittbänk i anslutning, även dom i metodskåp, i vår hall.
Vi valde metod och inte pax från IKEA för att vi inte kan ha för stort djup på skåpen samt vill kunna bygga på höjden.
Vi vill bygga upp med reglar och mdf för att få en så platsbyggd känsla som möjligt, och det känns enklast med IKEA när skåpen är helt ok och känns relativt enkla att bygga in för oss som inte är snickare och inte är superhändiga.

Nu kommer vi till det vi funderar på.
Sittbänken är 2x60cm i längd, höjd 40cm och ska börja gå från stengolvet men kommer att behöva gå upp på trägolvet som har en nivåskillnad på ca 2cm. Hur skulle ni bäst tänka och göra med reglarna här? Jag tänker att vi behöver högre reglar på stengolvet, men en av sittbänkarna kommer ju att hänga "mitt emellan" två av nivåskillnaderna.
Finns det ett smart sätt att lösa det här på, eller gör vi det bara krångligare än vad det skulle behöva vara när vi tänker på det? Tacksam för alla tips. Nedan finns lite bilder där jag försöker förklara utgångsläget i rummet samt IKEA-ritningen för möbeln.

Tacksam för kloka råd.

Mvh
 
  • 3D-ritning av en hall med platsbyggda IKEA Metod-skåp som linneförvaring och en sittbänk. Skåpen har märkningar som visar mått och nivåskillnader i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergång mellan ett stengolv och ett trägolv med en nivålist i metall som har en höjdskillnad på cirka 2 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en hall med en vägg och en dörröppning. Golvet består av en sektion med trägolv och en sektion med stengolv med en nivåskillnad på cirka två centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en vägg med trägolv och stengolv intill, markerad med måtten 87 cm och 171 cm samt nivåskillnad där den sneda kanten på nivålisten börjar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Har du kollat hur mycket går det att justera höjden på Metods ben?
 
Det där kan du justera om du bygger med dom enkla justerbara benen, bara att skruva lite. Superenkelt!

Har ni inte köpt ännu så slår jag ett slag för IKEA PLATSA garderobsystem, blir mycket snyggare hallsystem än Metod kök
 
O
Att tänka på med IKEAs egna ben är att det inte finns färdiga hål för dessa på de Metodskåpen som är avsedda för väggmontage. Sen är de också begränsade i hur högt upp ni vill ha skåpen.

Med det sagt går det både modifiera skåpen för att sätta fast Ikeas egna ben (som är bra) men det går ju också att köpa andra justerbara ben.
 
Ska man bygga igen med sockel kan man också bara ställa en avsågad regelstump som ben. Då kan man enkelt skruva fast sockeln i regelbenet.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Stort tack för era kommentarer!
Tanken är att det hela ska komma nära de här inspo-bilderna i resultat och känsla. Alltså att det ser platsbyggt ut och sitter "ihop" och inte står löst längs väggarna:

Platsbyggd garderob med stängda dörrar i grönt trä och korgar ovanpå, bredvid en sittbänk med kuddar och skor samt fönster och ljuskrona i ett stilrent rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggda gröna garderober och sittbänk med kudde, beige väggpanel och blommig tapet. Hylla med korg, hatt och hängande blommor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Föreslår ni ändå justerbara ben och att vi på något sätt fäster skiva/mdf utan på detta för att få till den fina listen, som ger den platsbyggda känslan, mot golvet? Om vi kör reglar, hur ska vi tänka med nivåskillnaderna mellan golven? Vi kommer inte ha tillgång till någon kapsåg tyvärr, och det känns svårt att justera reglarna exakt efter hand hemma när dom är inköpta.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det där kan du justera om du bygger med dom enkla justerbara benen, bara att skruva lite. Superenkelt!

Har ni inte köpt ännu så slår jag ett slag för IKEA PLATSA garderobsystem, blir mycket snyggare hallsystem än Metod kök
Intressant, inte hört om den modellen innan. Vad är fördelarna med Platsa?
Vi har en begränsning för där skåpsdörrarna ska vara. Det finns en badrumsdörr mittemot som vi måste kunna öppna. Så djupet på skåpen får max vara lite över 40cm. Platsa verkar vara i 60cm djup?
 
J jliedberg skrev:
Intressant, inte hört om den modellen innan. Vad är fördelarna med Platsa?
Vi har en begränsning för där skåpsdörrarna ska vara. Det finns en badrumsdörr mittemot som vi måste kunna öppna. Så djupet på skåpen får max vara lite över 40cm. Platsa verkar vara i 60cm djup?
Platsa finns i 55 och 40cm djup
https://www.ikea.com/se/sv/cat/platsa-stommar-37896/

Fördelar är rymligare lådor än metod. Front på utdragslådorna är utanpåliggande så man kan kombinera dörr och låda snyggt precis som köket.
Sen är dom modulära med massa olika format. Pax har jag sjäv en del och Platsa känns mycket bättre.

Kanske man skulle lägga en 2cm list mot golvet på den låga delen och sen ställer man vald list ovanpå. Köp på byggvaruhus och inte ikea.. då har ni en plan nivå för höjden som ni kan ansluta stommarna mot.

Har ni inte verktyg att göra det ordentligt köp bara platsa moduler och justera höjden med de justerbara fötterna.
Så det inte blir halvdant
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.