Hur skulle ni löst monteringen av de horisontella hyllplanen i en bokhylla av den typen som finns på denna sidan: http://www.kreugerinredning.se/vitkubhyllbild.html

Har läst om Kreg Jig men jag vill ha osynlig sammanfogning av hyllan.

Tips på detta uppskattas
 
Jag skulle Fräst spår där de horisontella hyllplanen ska sitta. Spåret slutar 2cm innnan framkanten. Gör tappar på hyllplanen som passar i spåren. Hyllplanen kan skjutas in från baksidan men det blir en osynlig fog på framsidan. Går även att använda en sinkfräs istället för en notfräs om man vill. Hoppas det var tillräckligt tydligt förklarar.
 
Okej, jag har oxå varit inne på en lösning med art fräsa spår i hyllplanet och skjuta in det på plats men är orolig att det inte blir bra för jag hade tänkt att måla allt på plats.
 
Jag skulle nog gjort en halvt-i-halvt fog. Det diskuteras bla här.
/B
 
Ja det skulle ju vara ett alternativ. Tack för tipsen.
 
Annars bygger man hyllan i smalare material och ställer en smalare bit på varje sida samt uppe och nere i varje fack som man skruvar dit. Sedan spacklar man och målar allt. Om man då gör sidbitarna i varje fack lägre ligger hyllplanen på dessa. Såg den här lösningen i en tidning för något år sedan.
 
Niteowl skrev:
Annars bygger man hyllan i smalare material och ställer en smalare bit på varje sida samt uppe och nere i varje fack som man skruvar dit. Sedan spacklar man och målar allt. Om man då gör sidbitarna i varje fack lägre ligger hyllplanen på dessa. Såg den här lösningen i en tidning för något år sedan.
Exakt så har jag byggt en liknande hylla.
Så här blev den:
hus
 
  • Gilla
byggaombloggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.