Hej!
Håller på att bygga en platsbyggd bänk och tillhörande bokhylla enligt bild. Tänkte använda IKEA-stommar till bänken och 19mm MDF till hyllan.

Jag har ingen riktig koll på hur jag ska få ihop hyllan dock, den ska gå ändå ut mot väggarna på sidorna och ända upp i tak. Några tips om hur jag enklast får ihop detta och vilka delar som byggs ihop för att göra det så enkelt och stabilt som möjligt?

Tacksam för tips!

Skiss av en platsbyggd bänk och bokhylla som sträcker sig mot tak och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som byggt en hylla i MDF? :)
Alternativen är väl en av dessa antar jag:
 
  • Två skissade MDF-hyllalternativ, en med röd och blå ram samt en med lila och gul ram, ovanpå en skänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lim och träplugg. Alternativt lim och träkex.
Där du kommer åt kan du använda dyckert från andra sidan.
 
Jag använde mig av trälim och en kreg pockethole jig. Spacklade sedan hålen med snickerispackel.
 
  • Nyttbyggd grå bokhylla väggmonterad med färdigspacklade hål, verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fialis och 3 till
  • Laddar…
Kexmaskin lim och träkex. De bitar som blir för långa för en tving kan man dra ihop med spännband vid limningen. Kexmaskinen är helt fantastisk eftersom det inte blir några synliga hål. Mycket exaktare och snabbare än pträplugg.
 
Har du byggt allt av mdf? Även bänken? Det ser fantastiskt ut.
 
Farkan13 Farkan13 skrev:
Jag använde mig av trälim och en kreg pockethole jig. Spacklade sedan hålen med snickerispackel.
snyggt!!
Har du något bakstycke på bokhyllan ?
 
Farkan13 Farkan13 skrev:
Jag använde mig av trälim och en kreg pockethole jig. Spacklade sedan hålen med snickerispackel.
Riktigt snyggt byggt! Misstänker att det är plats för tv i mitten, har du gjort någon lösning för dold kabeldragning bakom och i så fall tips runt det? Håller på med ett bygge just nu och vet inte hur jag ska följa kablar men ha möjlighet att komma åt dem.
 
Dankis Dankis skrev:
Har du byggt allt av mdf? Även bänken? Det ser fantastiskt ut.
Tack, Jo jag har byggt allt av MDF, förutom stommarna till skåpen som är melamin.
M ma333 skrev:
snyggt!!
Har du något bakstycke på bokhyllan ?
Tack! Väggen bakom är nyligen gipsad så jag valde att måla in bokhyllan i samma färg som gipsen, jag har således inga bakstycken på bokhyllan.
Joakim Wik Joakim Wik skrev:
Riktigt snyggt byggt! Misstänker att det är plats för tv i mitten, har du gjort någon lösning för dold kabeldragning bakom och i så fall tips runt det? Håller på med ett bygge just nu och vet inte hur jag ska följa kablar men ha möjlighet att komma åt dem.
Tusen tack, det är en vanligt trävägg bakom bokhyllan så jag borrade bara lämpligt hål bakom tvn. Samt ett likvärdigt hål i skåpet under.
 
  • Gilla
Bergsee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.