Hittade inget lämpligare ställa frågan så här kommer den tongue.gif

Jag har grävt upp ca 30kvm av ogräs och tuvor som jag försökte plana ut så gått det går med den jord och tuvorna som är där idag. Det mesta av jobbet gjorde jag innan vintern så det har sjunkigt ihop rätt bra men lite små knöligt på sina ställen.

Planen är att sätta ett gäng pallkragar för odling samt några buskar, kanske hallon eller något sånt.

Jag funderar på hur jag ska plana ut marken bättre och vad jag ska använda för någonting runt pallkragarna?

1. Jag har tänkt lägg markduk direkt på det som jag har idag

2. täcka duken och jämna ut marken med sand? Vilken sand kan vara bra för detta och hur mycket kan
behövas? 3-4 cm skulle jag tro täcker för att jämna ut det kanske?

3. Ställa dit pallkragar och fixa med dom

4. Täcka övrig mark med täckbark av något slag? Vad kan vara lämpligt som är skönt att gå på? Hur mycket täckbark behöver man för att täcka omkring 25 kvm?

Låter det som en rimlig plan eller ska jag göra något annat? Ex skippa sanden och köra planteringsjord för utjämning istället?
 
Emil Karlsson skrev:
Hittade inget lämpligare ställa frågan så här kommer den [bild]

Jag har grävt upp ca 30kvm av ogräs och tuvor som jag försökte plana ut så gått det går med den jord och tuvorna som är där idag. Det mesta av jobbet gjorde jag innan vintern så det har sjunkigt ihop rätt bra men lite små knöligt på sina ställen.

Planen är att sätta ett gäng pallkragar för odling samt några buskar, kanske hallon eller något sånt.

Jag funderar på hur jag ska plana ut marken bättre och vad jag ska använda för någonting runt pallkragarna?

1. Jag har tänkt lägg markduk direkt på det som jag har idag

2. täcka duken och jämna ut marken med sand? Vilken sand kan vara bra för detta och hur mycket kan
behövas? 3-4 cm skulle jag tro täcker för att jämna ut det kanske?

3. Ställa dit pallkragar och fixa med dom

4. Täcka övrig mark med täckbark av något slag? Vad kan vara lämpligt som är skönt att gå på? Hur mycket täckbark behöver man för att täcka omkring 25 kvm?

Låter det som en rimlig plan eller ska jag göra något annat? Ex skippa sanden och köra planteringsjord för utjämning istället?
Punkt 1 - 3 kan jag inte så mycket om men vad vi har gjort är att lägga halm på marken istälelt för täckbark. Det funkar jättebra och inget växer igenom det och så är det skönt att gå på.

Vi fick iden från Trädgårdsonsdag då dom gjorde det mellan sina "planteringar" i trädgård.

/C
 
Jag är villig att hålla med Acroo. Halm, i ett tjockt täcke, är bra. Visst kan du lägga markduk om det är en mindre yta, men se då till att den är av bra kvalitet och verkligen släpper igenom vatten/regn annars får du problem med det om det blir en regnig vår och sommar. Fördelen med halm är att det blir luckert och fint under den och därmed mer lättarbetad mark. Antingen fyller du på med halm allteftersom det sjunker ihop eller också lägger du dit annat material som du har tillgång till. Stenkross, gräsklipp, tegel eller vad det nu kan vara. Huvudsaken är att du alltid fyller på så att ogräset blir lätt att rens bort.
Angående hallon: tänk på att de skickar rotskott som attan, så se till att du kan rensa runt om dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.