Vi ska byta fönster i köket i samband med att vi totalrenoverar köket. Resterande fönster ska bytas senare, men vi får ju fundera på vad vi vill ha överallt redan nu så att det blir samma. Vi är inne på vridfönster, men det finns ett problem. I köket går bänkskivan förbi ett av fönstren. I nuläge ligger bänkskivans överkant i samma nivå som fönstersmygen, men det nya köket kommer att ligga ungefär 4-5 cm högre (om golvet hamnar på samma nivå, vilket det antagligen kommer att göra ungefär med tanke på att vi ska byta ut en plastmatta mot ett klickgolv). Den nya bänkskivan kommer alltså att gå förbi fönstret så att sidan syns utifrån, vilket är mindre problem eftersom vi ska ha en massiv träbänkskiva så med nån list så kommer det nog att bli snyggt.

Nu till min fråga: Vi funderar på om det kommer att bli problem att få plats med handtaget på ett vridfönster "innanför" bänkskivan. Jag vet att det är svårt att svara på utan att ha sett det själv, men om någon har erfarenhet och/eller synpunkter, får ni gärna skriva det! Idag har vi gamla sidohängda fönster, men om det går skulle vi hellre vilja ha vridfönster (de är dessutom bra mycket billigare) och det vore synd att behöva ha sidohängda i hela huset bara för att det blev krångligt med andra i ett enda fönster. (Det är nog inget alternativ att ha sidohängt i köket och vridfönster i övrigt eftersom fönstrena i vårt hus är väldigt symmetriskt ordnade från utsidan, så det skulle se konstigt ut med olika fönster och spröjsen får man nog inte riktigt likadant om man blandar. Fast fönster i köket är inte heller nåt alternativ, dels med tanke på spröjsen som ovan och dels med tanke på att jag är vädringsfreak och framför allt i köket vädras det ofta.)
 
Ta ett mindre fönster (på höjden)
Bygg upp för det mindre fönstret. Laga i på utsidan eller bara fixa ett fönsterbleck med högre bakkant.
 
Vi har varit inne på just det, men det finns två fönster på den gaveln som dessutom sitter väldigt symmetriska, så höjer man det ena, måste man nästa höja det andra också, vilket skulle vara dumt och ge en kedjeeffekt, så vi vill helst undvika det om det går på något sätt. Att det ska vara så svårt det här. Jag blir mest förvånad över att det inte finns olika sorts fönster (vridfönster, sidohängda, fasta) som är modifierade med tex. tjockare karm för att se likadana ut utifrån. Det måste ju finnas fler som av olika anledningar inte kan sätta in en viss fönstertyp på ett ställe och vill blanda...
 
Det är inget konstigt med olika höjder på fönster och ser inte så dumt ut. Det viktiga är att det linjerar i överkant.
Skall du ha fönster med olika tjocka karmar får du gå till ett snickeri som tillverkar fönstret åt dig.
En stor fabrik som spottar ut fönster i parti och minut har inte den möjligheten till omställningar.
 
Tack för tippset med överkanten! Ska gå ut och kolla när det är ljust imorgon och försöka föreställa mig hur det skulle se ut. Men det låter ju vettigt eftersom det man sätter i underkant ju har samma färg som karmen (iallafall om man har vit)...

Annars är alternativet nu att ta vridfönster och sätta det lite längre ut än det är idag. Enligt vad jag förstår blir det då inte idealt med avseende på isoleringen, men enligt "proffsen" gör det ingen större skillnad.

Det är logiskt att de inte kan spotta ut hur många speciallösningar som helst, men just t.ex. fasta fönster med så breda karmar att de utifrån ser likadana ut som de andra fönstren tycker jag borde kunna vara standardalternativ för det måste väl finnas många som vill kunna blanda olika fönstertyper utan att de ska se ut så utifrån. Framför allt om man vill snåla lite och blanda ut med fasta fönster. ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.