3
Hej,

I min källare är det betonggolv där den tidigare ägaren haft platonmatta under mattan. Nu har vi en något större matta där platonmattan inte täcker hela mattan som ska ligga ovanpå.

Är detta ett bekymmer? Jag har luftavfuktare i samma rum.

Långsiktigt ska jag bryta upp golvet och lägga in platonmatta ”på riktigt”.
 
R
Vad för matta tyg , plast ?
 
3
R rävlyan skrev:
Vad för matta tyg , plast ?
Arabisk matta.
 
R
Aha då är det för att vara rädd om mattan då , dom brukar inte gilla fukt eller väta , mister formen
Lägg du en platon under så kommer du ifrån ev problem med fukt om det finns någon som kommer
upp underifrån betongen
Fukt märker man inte .så där , men om du lägger en plast på ett par m2 under en veckas tid så
syns det om det finns fukt , blir små pärlor/droppar under plasten
 
3
R rävlyan skrev:
Aha då är det för att vara rädd om mattan då , dom brukar inte gilla fukt eller väta , mister formen
Lägg du en platon under så kommer du ifrån ev problem med fukt om det finns någon som kommer
upp underifrån betongen
Fukt märker man inte .så där , men om du lägger en plast på ett par m2 under en veckas tid så
syns det om det finns fukt , blir små pärlor/droppar under plasten
Tack för tipset, det ska jag testa. Det blir nog till att räkna på det hela och ”göra rätt från början” med ta upp golvet och lägga platonmatta över hela ytan.
 
Jag förstår inte frågan. Du har betong golv - platonmatta - golv - arabisk matta? Eller är det:
Betong golv - Platon - arabisk matta?

Första alternativet har jag i mitt biorum och har haft så i många år. Blir fukt/vatten under Platon mattan men med ventilerade socklar så är det snustorrt på sidorna och man känner absolut ingen fukt i rummet, vare sig sommar eller vinter.
Tänker andra alternativet, blir det inte lite knöligt att gå på? Hålen som blir med plumparna neråt, känns dom inte när man går på mattan?
 
3
G Ganescha skrev:
Jag förstår inte frågan. Du har betong golv - platonmatta - golv - arabisk matta? Eller är det:
Betong golv - Platon - arabisk matta?

Första alternativet har jag i mitt biorum och har haft så i många år. Blir fukt/vatten under Platon mattan men med ventilerade socklar så är det snustorrt på sidorna och man känner absolut ingen fukt i rummet, vare sig sommar eller vinter.
Tänker andra alternativet, blir det inte lite knöligt att gå på? Hålen som blir med plumparna neråt, känns dom inte när man går på mattan?
Tidigare ägaren hade: betonggolv, Platon, arabisk matta.

Den arabiska matta vi har är större än den platonmatta den tidigare ägaren har lämnat efter sig.

Min tanke är att göra om detta inom det kommande året och lägga följande som jag läst i en annan flik här på forumet: platonmatta med uppvik och ventilerade lister, isolerat med cellplast, golvspånplatta, lumppapp och sen klickgolv.

Frågan är dock om det är överkurs, i ditt fall förstår jag det som om du hoppat över några steg och att det funkar fint?
 
Vi har ventilerat golv med spalt i listerna i vår gillestuga. Besiktningsmannen som var här sa att det varken gjorde till eller från. Det enda som funka var att sätta fläkt som blåser/suger luften under golvet. Om det stämmer vet jag inte.
 
3
Joacimz Joacimz skrev:
Vi har ventilerat golv med spalt i listerna i vår gillestuga. Besiktningsmannen som var här sa att det varken gjorde till eller från. Det enda som funka var att sätta fläkt som blåser/suger luften under golvet. Om det stämmer vet jag inte.
Gäller det samma vid klinker? Det finns Platon Multi som klarar högre tryck tex klinker. Då blir det helt utan organiska material om det spelar roll..
 
3 3iRadhus skrev:
Gäller det samma vid klinker? Det finns Platon Multi som klarar högre tryck tex klinker. Då blir det helt utan organiska material om det spelar roll..
Vet inte, utan det var endast det som han sade till mig.
 
klinker fungerar på betong golv då fukten ventileras igenom fogarna. En matta på detta borde ju således funka rakt på då mattan inte heller är tät.
 
  • Gilla
3iRadhus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.