Ska lägga blå Platon på golv i ett källarrum.
Tänkte lägga ventitex -Platon - Golvspån - golvfoam - laminatgolv 10mm.

Funderar på om jag tänker rätt? Läste i Platons instruktion där står att man kan ha "lastfördelande skiva" under laminatgolvet istället för Golvspån, vad är detta för skivor? (6mm)

Behövs det någon ångspärr när man har Platon?
Behöver jag ha något mellan Golvspån och Platon typ depron, eller går det att lägga spånet direkt på?
 
Varför inte lägga en XPS skiva av lämplig tjocklek i.st.f golvspån?
Du får då lite golvisolering för i stort sett samma peng och ett underlag för laminatgolvet.
Platon är ångspärren. Därför är det viktigt att du monterar och tejpar mellan de olika våderna och även den uppvikta kanten.
Om du väljer golvspån så kan du lägga det direkt på platon.
Jag hade nog satsat några kronor extra och bytt laminatgolvet mot en tunn parkettgolv. Laminatgolv kan upplevas kallare att gå på än parkettgolv som i en källare kan upplevas behagligare.
Oavsett om du väljer XPs skiva eller golvspån så ska du använda foam som du nämnde.
 
Kanon, så en "frigolitskiva" funkar lika bra som Golvspån som underlag till golvet?
 
Verkar bara finnas i min 50mm tjocklek. Blir nog lite för mycket vill inte tappa för mycket takhöjd. Får bli golvspån ändå
 
Vill du spara några kronor så kan du välja byggmax svarta "fulplaton" istället för den blå platon. Jag gjorde så att jag lade byggmax svarta matta men köpte tillbehören, dvs ventitex, uppvik, skarvremsa och stoppremsa från den blå platon-serien.
 
XPS finns i 20 mm. Obs det är inte EPS jag menar, denna är för dålig i hållfasthet för golv enligt min mening.
 
Jag valde ett mycket enkelt system från T-Emballage. Som man med lätthet kunde lägga ett 14mm trägolv direkt på....
Däremot helt utan isolering då vill säga...
Jag ville jaga takhöjd och därav valet av underlag - 3mm kan man inte argumentera emot.

https://www.t-emballage.se/content/documents/85IYKDJKHLG6.pdf
 
slacker skrev:
Jag valde ett mycket enkelt system från T-Emballage. Som man med lätthet kunde lägga ett 14mm trägolv direkt på....
Däremot helt utan isolering då vill säga...
Jag ville jaga takhöjd och därav valet av underlag - 3mm kan man inte argumentera emot.

[länk]
Detta är väl något motsvarande till Platon?
 
roland53 skrev:
Detta är väl något motsvarande till Platon?
Absolut - Men man kan således lägga golv rakt på T-Emballage. Förstod TS och tråden som att platon var tvunget att kompletteras med andra material som lastfördelande skivor!?
 
Nej du lägger dom så sponten ligger omlott utan limning.

Kolla bara så att hållfastheten är samma eller bättre än XPS skivor. Lite dålig info på K-rautas hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.