Förlåt för min svenska, jag studerade språket över 20 år sedan, men hoppas att ni förstår min meddelande.

Ett hus från 1950-talet med oisolerade källare och inga dräneringar. Jag har förnyat bastuavdelning och ett trälager med Isodrän-isolering under golvet, och dessa remonter har varit en succe. Det skall inte komma dräneningar i den närmaste framtiden. Kanske ibland, men säkert inte i denna sommaren.

Nu måste vi remontera en 25-kvm avdelning av källaren. Den har serverat oss som en musikövningsrum. Den har haft en tillfällig och lös elementgolv från spånskiva. Elementer hade 5 cm långa träfötter med tjock bitummatta mot betongen - nu luktar både träfötter och elementers nedansiv mycket hemskt. Det är mögels lukt.

Där är två olika alternativer att reparera situation. Den första är den samma remont än de två tidigare golv. Ta ut den gamla betonggolv och fördjupa cirka 15-20 cm, isolera med Isodrän, och gjuta ny betong. Ett problem är de nedre del av väggarna, som kan bli vår från kapillariska fuktighet. Man kunde inte bygga golv av trä mot väggarna, där måste vara en liten avstånd. Betongolvet själv skulle inte bli fuktig, tack Isodrän för det.

Den andra alternativ är att installera ett ventilerad Platon Golv. Det skall inte vara golvvärme. Ganske parkettgolv. Enligt återförsäljare, man kunde "bryta" Platon cirka 15 cm på nedre del av väggarna, så det skulle handla fuktighet i den där del, och man kunde bygga trägolvet fast i väggarna.

Det är hemskt svårt att hitta verkliga erfarheten om Platon. Här i Finland jag kan hitta ingenting. Google ledar de båsta resultat till denna forum. Man kan hitta några konservativ rekommendationer om Platon, men några fantastiska eller fruktansvärda långvarika erfarenheter är det svårt att finna.

Den stor frågan är, kan jag lita på Platon 100 % ?

Med vänliga hälsningar,

Mustakorppi
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.