Hallå där!
Hel källare i 70-talshus. Bott där 8 år. Ser att tidigare ägare lagt platonmatta runt en gavel och ett par meter in på långsidorna.
I höstas när det regnade väldigt mycket kom det in lite vatten mitt i källaren och efter några timmar hade det försvunnit ned igen.
Har sett att det i nederkant på en mellanvägg av gipsskivor börjar komma mögel.
Har sedan jag flyttade in haft doft av jord eller mögel och det sitter i kläderna när man tvättat.
Haft Munthers och Anticimex här för några år sedan, som mätt och de har haft olika ideer om vad som är fel och vad som skall åtgärdas.
Själv tror jag på att det läcker in vatten p g a dålig dränering runt om hus. Ev stora trädrötter som krossat rör.
Frågan är nu: skall jag gräva upp och lägga platon runt hela huset inkl nya dränrör ? Måste i så fall ta bort stort trädäck o´ch inglasat utereum. Eller: låta borra ett par djupa betonghål där jag sätter dränkbara pumpar som pumpar ut ev vatten innan det når upp till källargolvets nivå?
Eller finns det nån annan lösning? Flytta...jo...;)
 
gipsvägg är väl inte bra i källare, är den dessutom byggd med träreglar så är det bara att ta bort...
 
Hej

Jag rekommenderar uppgrävning, sätta Pordränskivor. Fördelen med Pordrän är att man flyttar ut daggpunkten. dvs fukter går åt det håll som isoleringen sitter åt.

Kolla även vart dagvattnet tar vägen (stuprören), 7 gånger av 10 så är det boven när man gräver upp runt äldre hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.