Jag har precis fått bytt fönster, och nu håller man på att plåtar runt dem mot fasden. Plåtningen (förutom fönsterblecket) består i L-profiler som sitter på sidorna och i ovankant mot fönstrets karm och fasaden (tegel).

Alla fönster utom ett sitter på samma djup i fasaden. Detta enda sitter grundare och har gjort att plåtprofilerna går jäms i kant med fasaden. På alla andra fönster slutar plåtprofilerna ca 2 cm innan fasadkanten.

Att detta fönster (tvättstugan) sitter grundare är ok, det gjorde även de gamla fönsterna. Men är det verkligen byggtekniskt korrekt att plåtarna når ända ut till fasadens kant? Främst tänker jag på regn som rinner ner längs fasaden borde kunna rinna in ovanpå plåten och in bakom plåtprofilen!?

Dom är inte klara med alla fönster ännu, och jag har inte betalat eller leveransgodkänt. Någon som kan ge råd?

Mvh,
Ulrik
 
L-profiler är ju inget man köper i bygghandeln utan det måste man måtta upp på plats för att sedan tillverka hos plåtslagarn.
När man då måttar försöker man ju hålla en viss stil så att det ser hyfsat likt på alla fönster på huset.
Det är bara lathet att inte måtta o tillverka dessa l-profiler något grundare för att sedan montera på just det fönstret.
 
Precis! Jag misstänker att plåtis tagit mått på ett av dom andra fönsterna och sedan bockat upp ett gäng löpmeter profiler med det måttet, Sedan inte brytt sig att göra profil med avvikande mått på det grunda fönstret. Oproffsigt!

Bif två bilder, ett där man ser hur profilerna sitter ca 2 cm in från fasaden, och ett där man ser det avvikande fönstret och profilen går kant i kant med fasaden.
 
  • IMAG0147.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0145.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Be plåtslagaren lite snällt att ändra det. Det är ju inget större jobb så det borde han inte ha några problem med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.