Det läckte från ena änden av en hängränna, så jag klättrade upp för att rensa den. Det va endel bös där i och änd-locket läckte, men det jag reagerade på är att där är en plåtlist som går från under takplåten och en rätt bra bit ut och sen är vinklad ner i hängrännan. Det är bara någon cm mellan plåtens underkant och hängrännans botten, så det har såklart fastnat massor där och är svårrensat, och när jag fotade ser jag att det även satt sej gegga mellan träet under plåten.
Ska det se ut så här? När jag googlade verkade det som att kantbrädan ska kläs med takpapp och inte en plåtkant. Hos mej finns ingen takpapp där. Är det vanligt att man sätter en sån plåt istället?
 
  • Hängränna med plåtlist som orsakar läckage och ansamling av skräp, samt gegga mellan takplåten och träet undertill. Trädgård och upphängd växt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En del av en hängränna med smuts och skräp som fastnat vid en plåtlist under takplåten, vilket orsakat läckage och ansamlad gegga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en igensatt hängränna med löv och smuts, en metallremsa sträcker sig från taket ned i rännan, liten växt hänger från snöre på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hängränna fylld med löv och smuts. En metalllist går från takplåten in i hängrännan, och gegga har fastnat mellan träet och plåten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på botten av en hängränna med fukt, smuts och löv. Överst ses trä, till höger en plåt och vatten mellan träet och plåten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en smutsig hängränna fylld med löv och skräp. En plåtlist syns ligga nära rännans botten, vilket orsakat ansamling av gegga mellan trä och plåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser jättekonstigt ut.
Jag hoppas nån kunnig svarar på din fråga och att vi inte får 8 sidor diskussion om papp och vindskivor bara (igen).
 
Inge konstigt alls, det är en fotplåt.
Korrekt monterat så skule psppen gått ner och sedan vikts in under råsponten
 
Vanlig takfotsplåt, men måste vara väldigt felmonterat.
Takplåten ser ut att vara för lång så rännan hamnar för långt in.

Protte
 
  • Gilla
JosefineB och 1 till
  • Laddar…
När jag satte min tskfotdplåt så satre jag den bara en bit in på rännan så att allt ska hamn där.
i ditt fall riskerar det att forsa ut över rännan.
 
  • Gilla
JosefineB
  • Laddar…
W whak skrev:
Inge konstigt alls, det är en fotplåt.
Korrekt monterat så skule psppen gått ner och sedan vikts in under råsponten
Det finns ingen papp.
 
W whak skrev:
Inge konstigt alls, det är en fotplåt.
Korrekt monterat så skule psppen gått ner och sedan vikts in under råsponten
jo, det är konstigt.
det är ingen fotplåt, fotplåt saknas helt vilket ska kompletteras med, det som sitter är endast en dekorplåt.
 
  • Gilla
JosefineB
  • Laddar…
R
O oliven1 skrev:
jo, det är konstigt.
det är ingen fotplåt, fotplåt saknas helt vilket ska kompletteras med, det som sitter är endast en dekorplåt.
Helt rätt en skyddsplåt, fotplåt ska sitta mot undertaket..
Tror dock att utföraren har trot att han har satt en fotplåt…
 
  • Gilla
oliven1
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Helt rätt en skyddsplåt, fotplåt ska sitta mot undertaket..
Tror dock att utföraren har trot att han har satt en fotplåt…
det tror jag med,
dock är det inte enkelt att få dit den riktigt nu.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.