Hej.
Vi håller just nu på och kikar på ett hus. Huset är ett 2-plans funkis hus från 1938.
Huset har från början putsad fasad men har på senare år fått plåtfasad. Och nu till problemet. I besiktningsprotokollet står det "Fasaden består av plåt utanpå cellplast som monterats direkt mot den tidigare putsfasaden.
-Otätheter finns vid takanslutning mellan kökets utbyggnation och ursprungshuset samt vid skärmtak ovan entré.
Viktigt vid denna typ av konstruktion är att väderskyddet, d.v.s. plåten, är tät då vatten som läcker in mellan cellplasten och ursprungsväggen har dåliga förutsättningar att torka."

Jag har pratat med besiktningsmannen och han menar på att så länge man kan åtgärda otätheterna bör allt va lungt.
Men jag skulle vilja höra lite fler tannkar kring denna lösning, bör man va orolig för osynliga fuktskador ? Alterrnativ är ju givetvis att byta fasad, men det blir ju en stor kostnad vi helst vill slippa i ett första skede.
 
Det där kan man nog tycka mycket om, huvudsakligen beror det ju på hur det är gjort i detalj.

Till att börja med ska man ju säga att även om plåten inte är tät, så kommer vattnet i första steget bara in mellan plåt och cellplast. För att vattnet skall hamna mellan cellplast och puts, så måste även cellplasten vara otät.
Hela iden med cellplasten är väl som isolering av huset, så någon luftspalt innanför cellplasten lär vl inte finnas. Och ja, då känns det ju som en riskkonstruktion om cellplasten inte är skyddad mot inträngande vatten.
 
Eftermonterade plåtfasader brukar inte va det vakraste. Ta ner den och återställ putsfasaden.
 
  • Gilla
Margareta_lindqvist
  • Laddar…
Jag är litet bekymrad över hur cellplasten fungerar ihop med den gamla diffussionsöppna konstruktionen.

Fukten inifrån huset går vandrar ju rakt igenom väggarna och kalkrappningen tills den når den relativt täta cellplasten på utsidan......... om det är ett vanligt rappat trähus skulle jag personligen slita ned både plåt och cellplast illa kvickt och hoppas att ingen skada har hunnit ske..... fast jag har i fuktsammanhang en tendens att hålla mig på säkra sidan så det finns ju en chans att mina farhågor är obefogade.
 
Jag hade också rivit plåtfasaden. Troligtvis är den putsade fasaden under i ganska dåligt skick och behöver nog lagas.
 
heimlaga påtalar en mycket viktig sak där med inifrån kommande fukt. Hur det funkar beror dock på hur det är med isoleringen. Om cellplasten utgör (hur är det nu?) 1/3 eller 2/3 (?) av isoleringsförmågan, så är det liten risk att fukten kondenserar och orsakar problem.

Dock känns det definitivt som en riskkonstruktion så att ordentligt utreda hur det är gjort och tänkt att fungera är viktigt.
 
Då känns det som att mina farhågor är bekräftade. Då är ju nästa fråga, om någon har en aning om vad man brukar kunna räkna mellan tummen o pekfingret att en ny putsfasad landar på per / kvm ? Förstår att det beror på hur den gamla ser ut och om man skall tilläggsisolera mm men någon kanske har erfarenheter av detta också ?
Annars är väl alternativet att man själv slänger upp en träfasad 😊
 
LinusK skrev:
Då känns det som att mina farhågor är bekräftade. Då är ju nästa fråga, om någon har en aning om vad man brukar kunna räkna mellan tummen o pekfingret att en ny putsfasad landar på per / kvm ? Förstår att det beror på hur den gamla ser ut och om man skall tilläggsisolera mm men någon kanske har erfarenheter av detta också ?
Annars är väl alternativet att man själv slänger upp en träfasad 😊
Du bör nog räkna med minst en tusenlapp per kvadrat om du ska tilläggsisolera putsen.Ska putsen bara lagas och ytfärgas eller målas så räcker 300 kr/m2 eventuellt. Allt beror ju på hur den ser ut.
 
Känns som att man skall befara det värsta. Så nu puts och tilläggsisolering är nog inte dumt att räkna med. Någon som vet hur stort hopp det är ner till att sätta träfasad ? Nog för att huset är snyggast med puts men fördelen känns att träfasad kan man göra större del av arbetet själv.
 
Troligtvis mindre än hälften om du gör det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.