Hej!

funderar om man kan göra plåten runt skorstenen själv?
har svart tp20 samt tegelskorsten

hittade denna: http://s483417911.domenaklienta.pl/www/wp-content/uploads/2013/02/Montering-av-skorstensplatar.pdf

ser ju rätt "enkelt" ut

lite frågor då

finns dessa plåtar att köpa färdiga? man borde kunna använda "stångskiva" som ju är bockad 90 grader till "gavlarna"
men hur gör man med den som ska följa taklutningen? jag har ett 27 gradigt tak


i denna instruktion sitter skorstenen på ena takhalvan så att säga, min skorsten sitter typ på nocken och går ner åt båda taksidor, ska man falsa där eller endast täcka med nockplåten?
nån som har en instruktion eller liknande?

vilken skruv ska man använda till tegel? den bör ju va svart, så tar man typ farmarskruv och plugg?

och tillslut tätningen mot tegelt: ser ut som de i instruktionen lägger en sträng av nåt tätningsmedel, frågan är vad?
och ska man verkligen lägga det efter plåten är monterad?
 
  • Gilla
DanneH
  • Laddar…
T
Den plåt som du länkade en monteringsanvisning ser ut att höra ihop med ett helt takplåtssystem, så den hänger ihop med alla delar.

Du kan se att plåten över skorstenen upp mot nocken ligger slät och ser ut att falsas ihop med nockplåten alt. ligger under nockplåten. (Lite svårt att se på bilderna) Sen falsas det ihop med den takplåt som ligger vid sidan av skorstenen.

Om du har TRP20 så kanske det fungerar om du har skorstenen "på nocken" och vatten rinner på skorstensplåten och ner på din korrugerade plåt, frågan är hur du ska "fästa ihop" dem om det behövs?

Angående frågan om att göra dina bitar av ståndplåt så borde det väl gå, men du kommer att få klippa till vinklarna själv men jag är osäker på hur tätt det blir om man inte dubbelfalsar och har någon form av tätning i falsen.

Prova med att klippa till några pappersark och vik dem som om det var plåten för att se hur du behöver klippa/falsa för att få till det.

Skruv eller spikplugg står det i instruktionen så det är nog valfritt vad du använder, viktigast är nog att det blir tillräckligt tätt mellan skruvarna så de pressar plåten mot teglet.
Täta skulle jag nog göra både mellan plåt och tegel och sen lägga en sträng över plåtkanten efteråt som slätas ner över plåten. Använd någon form av tätmassa som är flexibel efter den har torkat, gärna i samma färg som plåten(svart)

Som brasklapp till mina amatörkunskaper så kan jag säga att jag kommer att anlita en plåtslagare för att göra skorstensbeslagen till mitt hus :)
 
jag gissade att det var samma tillvägagångssätt i den länkade beskrivningen som till tp20.


dock har jag som jag skrev, skorstenen upp genom nocken så jag undrar tillvägagångssättet vid själva nocken.

hoppas på svar från någon inom branschen ;)
 
Köpte inklädnad till min, samt regnskydd hos lokala plåtslagaren. Han tillverkade den efter mina mått. Inklädnaden är 2 halvor som jag bara behövde trä på skorstenen och sedan vika ihop. Är bara skruvad i trp'n i botten. Kommer inte riktigt ihåg vad jag betalade men ca 3-4000 för allt. Tyckte inte det var värt att greja själv iallafall.
Skorsten med ny inklädnad och regnskydd monterat på ett tak med himlen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
jag ska ju ha teglet synligt, så det blir bara ståndskivor nertill eller vad man ska säga.

vart har vi plåtisarna i forumet ? :)
 
T
camaro1969 skrev:
jag ska ju ha teglet synligt, så det blir bara ståndskivor nertill eller vad man ska säga.

vart har vi plåtisarna i forumet ? :)
De jobbar väl för att hjälpa oss som inte kan deras yrke ;)
 
Testarn skrev:
De jobbar väl för att hjälpa oss som inte kan deras yrke ;)
antagligen :D

men på kvällen då? :)
 
T
camaro1969 skrev:
antagligen :D

men på kvällen då? :)
Då vaktar de sina yrkeshemligheter som om de vore guld (vilket de implicit är) så de får nya jobb att göra åt hemmabyggare som får nöja sig med att tälja pinnar och kladda färg :)

Eller så tycker de att det får räcka med plåtjobb på dagarna och surfar på något annat som de gillar. Något hobbyprojekt som att renovera en gammal Cheva - kanske en Camaro :p
 
  • Gilla
Marcuszs och 1 till
  • Laddar…
Har fundering på att låta plåta in skorstenen då det lossnat stora bitar tegel nu när det blivit plusgrader.
Någon som har någon erfarenhet av vad det kostar om man behöver anlita plåtslagare eller liknande?
 
  • En tegelskorsten över ett tak med takpannor mot en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt_användarnamn_2024_12
C Carina Borglund skrev:
Har fundering på att låta plåta in skorstenen då det lossnat stora bitar tegel nu när det blivit plusgrader.
Någon som har någon erfarenhet av vad det kostar om man behöver anlita plåtslagare eller liknande?
Lösa sten behöver muras om, sedan är det inte lätt att klä en skorsten själv inte ens en snickare brukar ge sig på det utan det är ett plåtslagare jobb..
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Lösa sten behöver muras om, sedan är det inte lätt att klä en skorsten själv inte ens en snickare brukar ge sig på det utan det är ett plåtslagare jobb..
Jag hade nog tänkt anlita en plåtslagare. Men är nyfiken på vad det kan kosta då.
 
C Carina Borglund skrev:
Jag hade nog tänkt anlita en plåtslagare. Men är nyfiken på vad det kan kosta då.
Betalade 13 papp för ett par år sedan. 6 kanalers så den är nog större. Med öppningsbar huv och fågelskydd.
Man behövde inte bygga ställning i mitt fall.
Jag hade absolut anlitat
 
  • Gilla
Carina Borglund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.