Hej
Jag har monterat en pardörr.
Hur gör man med det plåtbleck som ska sitta mot dörrens tröskel?
Ska den gå ner en bit på ytterväggen eller ska den gå ner på trallen?
Någon som har en bild eller en bra förklaring?
 
  • Öppen vit pardörr med synlig tröskel och plåtbleck över trätrallen vid dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Meningen med tröskelbleck är att leda bort vatten som rinner längs dörren så det droppar ner eller kommer på fasaden istället för att att vattnet rinner in under tröskeln.
På din bild så ser jag inga större nivåskillnader mellan däck och tröskel men en en ventilations spalt innan panelen.
Hur ska vatten kunna ledas bort när inte ens trallen har springor som vattnet kan ledas bort genom.
Hur stor nivåskillnad är det?
Lutar däcket åt något håll för att leda bort vatten eller är det fall mot tröskeln?
Står däcket på backen eller är det nivåskillnad?
 
1 123abc skrev:
Meningen med tröskelbleck är att leda bort vatten som rinner längs dörren så det droppar ner eller kommer på fasaden istället för att att vattnet rinner in under tröskeln.
På din bild så ser jag inga större nivåskillnader mellan däck och tröskel men en en ventilations spalt innan panelen.
Hur ska vatten kunna ledas bort när inte ens trallen har springor som vattnet kan ledas bort genom.
Hur stor nivåskillnad är det?
Lutar däcket åt något håll för att leda bort vatten eller är det fall mot tröskeln?
Står däcket på backen eller är det nivåskillnad?
Detta är en veranda med tak.
Det största problemet kommer nog från snö som blåser in mot dörren och snöiga skor.

Det är en nivåskillnad på ett par cm.
Trallen är nytryckt så den kommer att torka ä isär.

Frågan är hur ett tröskelbeslag ansluts mot tröskeln på snyggaste sätt? Vill gärna ha en bra bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.