Hejsan!

Först; vad brukar man kalla den pltå som man fäster i vindskivorna och som ligger över takpannorna?
Vad får jag tag på dessa? Hittar inte något direkt på byggmax. Man kanske går direkt via någon plåtslagare?

// Nicke
 
Vattenbräda?
 
Vindskiveplåt va?
 
Lindab kallar sin produkt för vindskivebeslag. Säljs bl.a. av K-rauta.
 
Redigerat:
Hur gör man vid nocken av vindskivorna där dessa två plåtar möts? viker man dom omlott???
 
Det är OK att göra så.
 
CookieMonster skrev:
Hejsan!

Först; vad brukar man kalla den pltå som man fäster i vindskivorna och som ligger över takpannorna?
Vad får jag tag på dessa? Hittar inte något direkt på byggmax. Man kanske går direkt via någon plåtslagare?

// Nicke
Köpte röd vindskivplåt till vårt förråd på Byggmax så visst finns det där (kanske dock inte finns på nätet). Om du har för långt avstånd mellan vindskiva och takpannor kan du även beställa måttanpassade på ett plåtslageri. Blir inte så mycket dyrare med tanke på att du då kan få exakt längd.
 
Berka81 skrev:
Hur gör man vid nocken av vindskivorna där dessa två plåtar möts? viker man dom omlott???
Du bockar den ena och viker över.
 
Berka81 skrev:
Hur gör man vid nocken av vindskivorna där dessa två plåtar möts? viker man dom omlott???
Börja nerifrån symmetriskt på båda sidor (se till att ha lite utskjutande droppnäsa längst ner på vindskivorna så att inte trät tar skada av all fukt som skall rinna av), skarva vindskiveplåten med överlappning tills du kommer nära nocken, där viker du en lagom lång bit över nocken symmetriskt på båda sidor. Troligen får du klippa ett V i framkanten av plåten i nock för att kunna böja snyggt, och troligen även för att sluta så tätt som möjligt kring nockpannan.

Tips; se dig om i din omedelbara omgivning hur andra hus är konstruerade, detta är ju en utomhusdetalj som är rätt enkel att "spionera" på. Själv byggde jag i stort sett hela mitt garage som en avbild av mitt nyckelfärdiga hus. :)
 
Hur klipper man på sidan av plåten som ligger mot huset och nockpannorna för att plåten ska "få plats" över nockpannan. Jag vet att man kan jacka ur nockpannan men vill hellre ha plåten över pannan. Finns det någon beskrivning för detta? Som det ser ut nu så hamnar plåten för högt upp och det blir en glipa mellan plåten och vindskivan på grund av att nockpannan ligger "i vägen".
 
Jag salade på mina vindskivor med läkt för att komma upp i rätt höjd över nockpannan.
 
Tack, men det känns ju som en extra jobbig workaround. Skumt att man inte hittar några instruktioner för detta - ändå ett moment som nästan alla hus har.
 
Ja, rätt sätt är väl att se till att vindskivan är rätt höjd från början. ;) Det var det jag själv räknade fel på och fick därför sala på en bit. Det är näst intill omöjligt att se att jag har gjort det då den är inmålad och plåten täcker den längsgående skarven.
 
Mitt problem är att vindskiveplåtarna åkt av i blåst. De gamla var 6 meter långa och jag misstänkter att de gradvis stegrade uppåt över nock. Är det tvåmetersplåtar så syns det ganska väl i vinkeländringen vilket ser fult ut.

Jaja, blir väl att jacka ur nockpannan med vinkelslipen även om det känns dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.