Vårt hus från 1927 kläddes in med plåt på 70-talet. När vi byggde till förra året satte snickarna stående träpanel, 170 mm + 45 mm lock med fasade kanter, och det blev väldigt bra. Men nu är det en bit kvar av den gamla plåten som behöver bytas och jag tänkte ge mig på det själv.

Jag tänker så här:
1. Ta ner plåten, vilket inte är några problem. Bakom plåten sitter vindpapp och isolering utanpå den ursprungliga träfasaden.
2. Sätta utegips och spikreglar utanpå befintlig isolering. Tungt moment, är jag rädd ....
3. Skruva brädorna med ganska få skruvar och sedan spika locken. Här får jag hitta någon som kan hjälpa mig runt fönstren. Helst skulle jag också vilja flytta ut fönstren så att de kommer i liv med fasaden. Det kommer jag absolut behöva hjälp med...

Vad tror ni, har jag glömt något? Fixar man det som icke yrkessnickare?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal plåt till vänster, ny fin fasad till höger :)
 
Ja det gör du absolut, att byta en fasad är ingen rocket-science ;)

Ta det i din takt och planera de olika momenten i förväg så att du vet vad du behöver för material, har det hemma och vet hur du ska göra (detta forum är en bra källa till detaljlösningar, men även t.ex. träguiden).

Om det är på höjden, bygg eller låna/hyr en bra ställning att arbeta på. Det går inte att jobba effektiv på stege.

Att flytta fönster är inte det minsta svårt, förutsatt att de sitter med karmskruv. Var noggrann med vattenpasset bara. Det som tar tid med fönster är salning, foder, smygar och anpassning av plåtar, dvs detaljarbetet både inne och ute.

När du sätter breda brädor på en fasad med ribb/läkt till kan det vara en fördel att bara spika en central spik i brädan. Då får den utrymme att röra sig medan om du skulle spika två eller tre spik per spikregel kan den istället spricka. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1578
 
Tack för tips om träguiden, ska läsa igenom de sidorna nu! Planeringsarbetet är nu inlett :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.