vad är det för plåt du tänkt dig.
aluminium, korrugerad, profilerad, målad, lackad, falsad, rostfri, eller ???

olika egenskaper för alla men en nackdel har alla ... det låter när det regnar på dom ::)
 
Jag tycker att falsat plåttak är det snyggaste plåttaket. Om det är ett modernt hus så är obehandlad falsad zink snyggt. Om det är ett gammaldags hus så är lackad falsad plåt snyggast.

Jag avskyr plåttaket som är format som tegelpannor.

Fördelar:
- Snabbt att lägga
- Lätt
- Ganska billigt (om du lägger det själv, vilket kan var svårt vid falsning)

Nackdelar:
- låter när det regnar
- I vissa fall extremt fult (men kan vara snyggt om du väljer rätt typ)
- Svårt att laga vid hål (eller felskruvning vid läggning)
- Du skär dig när du lägger det

Det var det jag kommer på
 
Jag hade för avsikt att lägga plannjas plåt på mitt tak i samband med takrenovering. Dels tycker jag plåttak som ser ut som tegeltak är snyggt, och jag uppfattade som att det var enkelt att lägga.
Nu har min kusin som är plåtslagare, fått mig på andra tankar, och jag har valt betongtakpannor.
Han ser inga fördelar med plåttak förutom vikten, men de flesta hus är dimensionerade för ett tyngre tak.
 
Ett riktigt falsat plåttak är jättedyrt och behöver underhållas efter ca 15 år och sen vart tionde år.
Jag är plåtslagare, men ändå skulle jag utan tvekan välja betongpannor.
Snyggast (enkupigt), billigt eftersom att vem som helst kan lägga det själv och det håller hur länge som helst ...nästan.
 
  • Gilla
Markus90
  • Laddar…
Falsat tak av koppar behöver väl inget underhåll? :) Den lilla detaljen att det kostar nästan lika mycket som ett helt hus kan man kanske inte helt bortse ifrån.

Ett falsat plåttak är väldigt snyggt på rätt hus. Om man eldar med ved så är ett plåttak att föredra p g a risken finns att gnistor letar sig in under tegelpannor. Fast jag tror att den risken är rätt liten om man har en modern panna med turbulatorer och fläkt.
 
Nä det är sant. Ett koppartak behöver inget underhåll.
I och med det är det faktiskt billigare än ett vanligt plåttak om man räknar med underhållet på takets livstid.

Ett falsat plåttak tycker jag är snyggast på ett hus med många vinklar och vrår. Och då ska det helst vara skivtäckning, som förr i tiden.
På ett rakt och enkelt hus som de flesta faktiskt är, tycker jag att ett falsat plåttak inte ser klokt ut.

Det wolfman nog funderar på är profilplåt såg jag nu.
Det är i alla fall billigt, och det finns ganska snygga och verkliga pannplåt profiler, men jag tror att tegel eller betongpannor är billigare. (och snyggare ;) )
 
Ja det kanske är billigast med koppar sett över takets livslängd, men nu är det min livslängd som taket ska betalas på ;) På min kåk har jag svårt att se att nåt annat än falsad plåt skulle se vettigt ut. Eller möjligen nåt i stil med Gasell Classic: http://www.gasell.com/bilder/uploaded/91.jpg

Nocken ser ut som ett T, T:ets "tak" är ett mansardtak och "pinnen" av T:et har liten valmning. Ytan som täcks är ungefär kvadratisk. (Var det någon som begrep den där beskrivningen? Jag hade inte fattat den utan att kolla här: http://www.teokonsult.se/plat/ ;) )
 
plastad falsad plåt är absolut snyggast om du har en duktig plåtslagare.
koppar är snyggt efter sisådär 15år innan dess är det mest flammigt och mörkt. både zink och koppar är giftigt dessutom.

om du bestämmer dig för falsat plåttak så se till att få fotrännor också så slipper du löv och snöproblem.

riktigt ballt blir det om du också bestämmer dig för ett par halvrunda eller runda takfönster ... är lätt att få snyggt i ett falsat tak ...du måste ju ändå söka bygglov för att ändra takmaterial jue ::) :-/
 
Bara en kommentar till det här med att det skulle låta mycket när det regnar.

Vi fick en rejäl hagel/snöblandat regn skur i helgen och då passade jag på att kolla just det här med ljudet. Det lät just ingenting vad jag kunde avgöra, i allafall ingenting i närheten av vad det dånade om takfönster (och faktiskt vanliga fasadfönster ).

Positivt överraskad, minst sagt :)

En positiv sak med plåttak som jag inte hade en aning om när vi valde det är en bygglovsteknisk grej.

Vi hade begränsning i hur högt man får bygga vilket är ganska vanligt, med plåttaket kunde vi höja övervåningen ca 10 cm då plåttaket bygger mycket lägre än ett tegeltak.
Enligt vår handläggare så mäts höjden där väggen förmodas möta yttertaket, alltså överkant plåt/tegel.

10 cm extra takhöjd ute vid vägglivet betyder en del. Det här kan man givetvis fixa till ändå, men nu gick det att ordna inom gällande regler.
 
Vi fick en rejäl hagel/snöblandat regn skur i helgen och då passade jag på att kolla just det här med ljudet. Det lät just ingenting vad jag kunde avgöra, i allafall ingenting i närheten av vad det dånade om takfönster (och faktiskt vanliga fasadfönster ).
Min granne har plåttakt på sin carport. När det regnar kan vi knappt ha fönstret öppet då det låter så mycket. Carporten fungerar dessutom som en typ av resonanslåda....... Å andra sidan är man ju oftast inne när det regnar.
 
Hmm, tänkte inte på att man ställer till det för sina kära grannar ::)

Men som du säger så är man för det mesta inne när det regnar
 
sova ute i uthuset... oisolerat plåttak
Harregud, det måste vara som att sova i en trumma.

Min kusins barn somnar som en stock om hon kör sin hårtork eller damsugaren brevid dem när de ska sova. Vi är alla olika. 8)
 
En liten arkitektonisk synpunkt är att tegel/betongpannor "bygger" rätt mycket så man kan med litet otur få rätt breda vindbräden. Då ser det ut som ifall arkitekten glömt att vässa pennan ;)
 
norrlandshus_sthlm skrev:
...om du bestämmer dig för falsat plåttak så se till att få fotrännor också så slipper du löv och snöproblem.
Just det, för annars släpper snön i stora lass när det töar.
 
norrlandshus_sthlm skrev:
riktigt ballt blir det om du också bestämmer dig för ett par halvrunda eller runda takfönster ... är lätt att få snyggt i ett falsat tak ...du måste ju ändå söka bygglov för att ändra takmaterial jue  ::) :-/
Är det så att runda takfönster (kupolformade i plexiglas) måste sitta högt över plåten? Jag tycker det ser konstigt (tornaktigt) ut, och skulle helst vilja ha kupolens bas i liv med plåttaket.

Zekel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.