Hej!

Har precis flyttat in i ett nytt hus och besiktningen påvisade ett fel som jag inte är säker på hur jag på bästa sätt kan åtgärda. Det ligger ett falsat plåttak över garaget som också är ett golv som leder upp till ett uterum. En del av plåten som är fäst i fasaden har lossnat från sitt fäste och det kan nu komma in regnvatten och fukt där. (Se bilder nedan)

Plåten har lossnat då den antagligen är aningen för kort för när man går på taket så "sträcker det" så att den fästet har lossnat.

Någon som har en bra idé på hur jag kan fixa detta? Har funderat på att sätta dit någon form av distans, eller ett bleck ovanför som täcker. Kanske bara skruva tillbaka den i fasaden och hoppas på det bästa?

Regnvåt takterrass vid skymning, skadad hängränna, reflexion i vattenpöl, trätrappa, fönster med varmt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg möter tak, metallkant, röd cirkel markerar potentiell skada eller brist. Fukt eller mörka fläckar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Det beror väl på hur pass mycket för kort den är. Om någon ställer sig på plåten, så kan man ju samtidigt se hur långt den når upp bakom bleckplåten. Gör den det så kan det ju räcka att fästa den igen, fast längre ner. Annars behöver du ju som sagt lägga en bit som överlappar så det inte rinner ner bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.