O
Plåten runt skorstenen har gett upp och pappen under behöver göra oss. Undrar var man kan få tag på plåt för att klä in hörnen. Känns som att det borde finnas plåt vikt och färdigt så att det bara ska vara att spänna fast på skorstenen. Men hittar inte det, någon som vet var det kan finnas?

/Anders
 
En plåtslagare kanske? Om det är ett nederbeslag du menar så är det inget du ska göra själv utan rätt verktyg och kunskap om du ska få till svängda falser.
 
O
Ja just det, nederbeslag heter det ju.

Det jag hade tänkt mig var att det skulle finnas färdiga hörn, 4 stycken så vore det bara att klippa till rätt längd på alla 4 och sedan montera det på skorstenen.

Men jag har ju inte sett att detta sälja någonstans.
 
Om jag vore dig så skulle jag ta en plåtslagare till hjälp så du får det riktigt utfört. Att falsa svängda falser är nnog inte dte lättaste om man inte gjort det förut.
 
Berliner
Hej,
det finns en så kallad vägg och skorstenstättning.
Detta kan man lätt bearbeta som hemmabyggare.
Används offtas vid knepiga hörn.
Det är en flexibel aluminiumremsa som har butyl på undersidan.
 
Eller be en plåtslagare göra det riktigt så slipper du bry dig dom närmsta 30 åren...
 
Be en plåtis förtillverka nederbeslaget så att du kan montera det själv med hjälp av lite handverktyg.Om du frågar lite snällt så konsultar han dig nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.