Håller på och lägger plåttegelpannor på en friggebod.

Har lagt underlagspapp och fotplåt under den. Sedan strö och bärläkt.

Hur avslutar man läkten ned mot hängrännan? Tycker det blir stort avstånd mellan plåten och fotplåten.

Ska man ha ytterligare en fotplåt för att täcka läkten?
 
  • Detalj av takkonstruktion med plåttegelpannor, underlagspapp och bärläkt nära hängränna på en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
En till fotplåt måste du ha direkt under plåttaket. Ofta rationaliserar man bort den undre fotplåten under underlaget på plåttak då det är så lite vatten som kommer hamna där (enbart kondens). Kolla t ex i planjas montagebeskrivning.
 
Ja du måste ha fotplpten på läkten.
Där den sitter nu gör den noll nytta på ett plåttak då vatten nu kan ta sig från kanten på plåten och "rinna bakåt" mot läkten.
 
Det var ju tråkigt att den inte gör någon nytta där den sitter nu. I byggmax instruktionsvideo som jag har följt gör de ingen skillnad på hur man ska göra förarbetet om man ska lägga takpannor eller plåttak,
...

Om jag lägger en till plåt, kan jag vända på den så att den långa sidan kommer neråt och täcker läkten?

Den är bara vikt på ena sidan,
 
  • Närbild på en felplacerad plåt på takläkt som inte täcker ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du skall inte ha nån hängränna?
 
Jo jag ska ha hängränna, hade tänkt använda krokar som man fäster i takfotsbrädan
 
La du papp under fotplåten med?
Om du nu vänder på fotplåten, och lägger den som den ska ligga (inte som den ligger på fotot) blir det något spel mellan den undre och övre takfotsplåten?
Kondensvattnet måste ju kunna rinna ner i rännan och inte hindras av den övre takfotsplåten.

Verkar vara många som läktar längst ner, jag tycker det blir snyggare med kil i slutet, så inte läkten syns.
 
X xLnT skrev:
La du papp under fotplåten med?
Om du nu vänder på fotplåten, och lägger den som den ska ligga (inte som den ligger på fotot) blir det något spel mellan den undre och övre takfotsplåten?
Kondensvattnet måste ju kunna rinna ner i rännan och inte hindras av den övre takfotsplåten.

Verkar vara många som läktar längst ner, jag tycker det blir snyggare med kil i slutet, så inte läkten syns.
Japp, har lagt papp under fotplåten också.

Om jag lägger fotplåten åt rätt håll täcker den bara bärläkten.

Har läst lite mer på forumet och det här har debatterats tidigare och det verkar finnas många skolor. En annan lösning skulle kunna vara att måla nedersta läkten svart.
 
  • Närbild på svart takplåt och bärläkt med papp under, vid takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S skidaren skrev:
Japp, har lagt papp under fotplåten också.

Om jag lägger fotplåten åt rätt håll täcker den bara bärläkten.

Har läst lite mer på forumet och det här har debatterats tidigare och det verkar finnas många skolor. En annan lösning skulle kunna vara att måla nedersta läkten svart.
Jag menade inte att du skulle lägga den "rätt" som i rätt sida, utan rätt som att bockkanten låg i 90-graders kanten på läkten. På bilden ser det inte ut som att den gör det iom det blir en glipa i bockningen melan plåt och läkt. Då ser det ut som att fotplåten åker längre in mot den undre takfotsplåten.

Ska inte takplåten gå längre ut än vad den gör på bilderna?
 
På sistan bilen ser fotplåten ut att ligga förlångt in. Vinkeln blir då också fel. Är plåttakett i kapad längd ? Prova skkuta ut allt 2cm så blir det nog bättre
 
A Alexn72 skrev:
På sistan bilen ser fotplåten ut att ligga förlångt in. Vinkeln blir då också fel. Är plåttakett i kapad längd ? Prova skkuta ut allt 2cm så blir det nog bättre
Nej det är inte kapat och bärläkten ligger bara löst än så länge. Det var lite slarvigt utlagt på den förra bilden. Blir bättre om man skjuter ner allt lite.
 
  • Svart takplåt och bärläkt ovanpå ett husunderlag med trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Vänd plåten med långa änden ner i rännan, som det är nu kan vatten och snö blåsa in under plåten. Sedan måste du dra upp takplåten den ska inte ha något överhäng när du monterar den typ av plåt du har.
 
  • Gilla
Andre76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.