Har ett garage med pulpettak som idag är pappat. Pappen börjar bli gammal och jag vill lägga plåt på pappen. Tänkte bara köpa vanlig billig korrugerad takplåt. Går det bra att skruva den direkt på pappen, ned i yttertaket eller måste jag verkligen läkat upp först? Eftersom plåten är korrugerad så tänkte jag att där kanske ändå blir cirkulation så det räcker. Eller?
 
Läkta är ett måste!
 
Ok, misstänkte det, men jag förstår inte riktigt varför... Borde ju inte spela nån roll om det är läkten eller plåtens "dalar" som är skruvade mot taket. Eller?
 
lägger man bandplåt så läktar man inte. Vi ryckte av ett plåttak av den korrugerade varianten för ett par veckor sedan och tod bort läkten och lade ny papp. Sedan la vi på bandplåttaket direkt på pappen.
 
Har oxå funderat på detta...
Den mest rimliga förklaringen jag kom fram till är att när du lägger korrugerat så får du en "plan" yta mot pappen vilket gör att det finns risk för att pappen smälter i solvärmen, när du bandtäcker får du en liten luftspalt där plåten är plan...?
Kanske är jag heeelt ute å cyklar, säg gärna til isf! ;D ::) ;)
 
Hur uppstår luftspalten om man lägger bandplåt? Finns det någon fals eller nåt som lyfter plåten från taket?
Länk till bilder eller beskrivning?
Hur dyrt är bandplåt jämfört med "vanlig" korrugerad?
 
det blir ingen luftspalt vad jag kan se på mitt tak. Men det står att det ska vara ok i montagemanualen och det sa även plåtslagaren som hjälpte mig montera taket. Han hade lagt massor av bandplåt under åren direkt på papp. Vad ska egentligen läkten vara bra för vid plåttak? Vid tegel så håller de ju fast takpannorna.

Jag köpte clix och det kostar ca 150 kr/m2 ink moms. sen tillkommer hängrännor+nockplåt+vindskivor osv. Totalt gick det väl på ca 200 kr /m2

Kolla:

http://www.clix.se/pdf/takmanual.pdf
 
Jag är i samma funderingar. Mitt tak är idag plan papp lagd för tv år sedan. nu skall vi lägga galvaniseradd falsad bandplåt. En plåtslagare offererade med ny läkt och den andra menar att man kan lägga med eller utan läkt. Dock skulle taket förbli tystare om man inte slår läkt under, menade han.
Har någon erfarenhet av dessa två varianter?
 
Band eller skivtäckning med slät plåt, läggs i princip alltid direkt på pappen. Men detta kräver naturligtvis ett bra inbrädat undertak. Korrugerad plåt kan du ju lägga på läkt utan undertak (en lada typexemplet). Ett plåttak med slät plåt har aldrig några håligheter (alla infästningar är dolda). Men med korrugerad plåt skruvar du ju hål i hela taket. När den skruven sen börjar läka, rinner det bara på utsidan av pappen och inte in på vinden, om skruven sitter i läkten istället för undertaket.

Angående de flera år gamla funderingarna i tråden, så ligger bandtäckt plåt direkt mot pappen, det finns ingen fals eller dyl som lyfter upp plåten.

EDIT: Svarade kanske knappt på frågan, men jag har stor erfarenhet av att lägga bandtäckningen direkt på underlagspappen och skulle välja den varianten alla dagar i veckan.

Det står att du har två år gammal papp på taket, antar att du menar ytpapp då? Den kan bara väldigt vass och grovkornig -> gör hål i den nya plåten (som bara är 0,6 mm tjock). Men det kan vara olika från fall till fall. I värsta fall kan du då dra på någon billig underlagspapp innan plåten.
 
Redigerat:
tack för utförligt svar, Frebbe.
Det är ytpapp med vassa korn. Jag vet inte hur tjock plåt plåtslagaren hade tänkt lägga, men jag hörde av en bekant att han vill lägga tjockare plåt än andra plåtslagare. Bör jag i vilket fall som helst lägga underlagspapp som skydd innan plåten?

ytpappen är från icopal, mer vet jag inte om hur grov/vass i förhållande till andra fabrikat den är
 
Redigerat:
jag funderade vidare på material för att skydda takplåten från den vassa filten. skulle det vara tillräkligt att rulla ut ett lager tjärpapp på befintlig takfilt, eller finns det nackdelar med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.