Jag bygger till sommarstugan. I bygglovsansökan skrev jag att det blir betongpannor på taket som på befintligt hus. Godkänt. Men jag har ångrat mig, lägger hellre plåt på taket. Försöker fråga kommunens bygglovshandläggare om de accepterar en sån ändring utan vidare. Men de svarar inte via mejl och tar inte emot besök. Vill man prata med dem per telefon får man boka en tid - jag har fått tid den 11 november. Ser ut att behövas lite mer personal där.

Nackdelen med plåt jämfört med betongpannor är väl att det låter om det regnar. Men jag är beredd att ta det.

Lutningen är 25 grader, om det spelar nån roll.

Nu ställer jag frågan till er: kan jag göra en sån avvikelse från bygglovet utan att lämna in en ny bygglovsansökan? Räcker det med en komplettering till det redan beviljade lovet? Behövs det inget annat än ett meddelande om att jag ändrar? Behövs inget alls?

Jag är i det läget att jag ska börja med taket, dvs takstolarna. De mår bara bra av att belastningen blir lägre, så jag behöver inte bekymra mig om någon ändring där. Råspontluckorna räknar jag med ska vara likadana i båda fallen. Underlagspappen också. Men sen kommer skillnaderna. Och om det blir uppehållsväder ett par dar före 11 november vore det bra att kunna göra det här jobbet utan att prata med bygglovsfolket.

Alltså: vad tror ni bygglovshandläggaren kommer att säga?
 
Omöjligt att säga. Första punkten att kontrollera är om det står något i detaljplanen (är det inom detaljplanerat område?). Där kan finnas skrivningar om takmaterial, färg osv.

Bygglovsmyndigheten kan också ha synpunkter på hur ditt tak passar in i omgivningen. Finns det många hus i området med plåt på taket, är risken liten att du inte skulle få ändra till plåt.
 
Såvitt jag vet finns ingen detaljplan. Kollade på kommunens hemsida, ingenting. Kollade samfällighetens hemsida, där finns bara "Byggnadsplan":

"Byggnadsplanen för området är från 1976 och innehåller följande bestämmelser:
· Tomtstorlek minst 1500 m².
· Friliggande byggnad för bostadsändamål.
· En huvudbyggnad areal högst 70 m².
· Uthus areal högst 30 m², utrymme i källare räknas som förråd.
· Terass med tak högst 20 m², inga väggar.
· Högst en våning.
· Byggnadshöjd högst 3,5 meter
· Taklutning 45°
· Endast en bostadslägenhet
· Uthus får inte inredas"

Om det där är den kompletta byggnadsplanen eller hemsidesredaktörens sammanfattning vet jag inte.

När området skapades tillhörde det en s k storkommun (som ville hindra att folk bosatte sig där permanent, därav bara 70 kvm) men senare delades den upp och nuvarande kommunledning har sett till att det är rätt generöst med dispenser för ytan och det skulle förvåna mig om de sätter sig på tvären när det gäller min ändring. Får väl tåla mig till elfte november och se vilken dokumentation de vill ha.
 
Jag tänker att om det hade varit en befintlig byggnad i område utanför detaljplan, så hade man inte ens behövs söka bygglov för fasadändring, så jag ser inte på vilka grunder de skulle kunna neka dig. Om inte kommunen har beslutat något annat i ev områdesbestämmelser.
 
  • Gilla
LasseMorin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.