Jag kommer att ha en takkupa som ansluter till befintligt tak och där behöver jag ju rimligtvis sätta någon form av plåt för att få det tätt och fint. Finns det färdiga "längder" med plåt som sluter tätt mot enkupigt tegel, eller måste jag be en plåtslagare ordna dessa plåtar? Jag hade ju gärna gått till butiken och köpt sex meter "plåt för enkupigt tegel" och monterat lite snyggt i nederkant på min kupa.

Tack på förhand.
 
Menar du som på bilden så heter det ståndskiva och de lär väl vara lika till enkupigt skulle jag tro.



 
Precis en sån jag menade, fast jag har sett sådana som följer teglet vilket gör att exempelvis fågelbon undviks under kanten.
 
Ofta är det faktiskt billigare å få en specialgjord av en plåtslagare än gå å köpa på beijer lr nåt annat byggvaruhus. Men måste hålla med om att kundmottagningen kunde va bättre på säkert 90 procent av plåtslagerierna...
 
Ok, men hur gör jag då, tar jag med mig ett par pannor eller talar jag om att jag har enkupigt tegel när jag pratar med plåtslagaren? Det känns ju som något man skulle kunna beställa och montera själv, eller tar jag mig vatten över huvudet då? Jag bygger trots allt takkupan själv... (nej, inte själv, men med god hjälp av släkt och vänner)
 
Vi klipper alltid plåten på plats så att den följer pannorna. Klipper man efter mall blir det aldrig riktigt bra. Kan du inte falsa och bocka plåtarna själv så borde du nog anlita en plåtslagare.
 
Ok, men hur menar du med klipper, det ser alltså inte ut som på bilden ovan utan ni klipper den för att undvika exempelvis fågelbon under kanten?
 
Sätt upp holkar?
 
getingbon, löv, mm, mm, det var ett exempel...
 
Jag har aldrig sett något sådant, kanske vanligare söder ut? Jag har heller aldrig hört talas om att någon skulle ha problem med en rak sådan kant (som på bild ovan), har du? Däremot kan jag tänka mig ett par problem med en sådan plåt, dels kan det bli svårt att byta trasiga pannor i framtiden och dels tror jag inte taket mår bra av att vara allt för tillslutet. Fukt och kondens måste dunsta ut nånstans.
 
Vår plåtslagare klippte inte på plats, men han klippte plåten själv, dvs det var inget som var "prefabricerat" utan han var ute och mätte först och klippte sedan i verkstaden. Plåten anpassas alltså efter den tegelpanna du har och det borde inte spela någon roll om den är enkupig eller tvåkupig.
 
  • takbyte_liten_plat.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
man kan klippa efter en mall, själv gjort det många gånger. Blir aldrig exakt som man vill. Men absolut godkännt. Det är mycket djupare dalar i en enkupig takpanna och risken för att snö, vatten och löv med mera kommer in är större. Tillslut blir det stopp mellan tegelläkten och pappen och det bygger sig upp och pressar in i det minsta hålet i pappen. Man bör anlita plåtslagare och få det ordentligt utfört.
Ps: Underbeslag är en självklarhet!
 
Berliner
Hej,
Jag skulle rekommendera vägg och skorstenstätning. Den är mycket flexibel och lätt att bearbeta och ser desutom snygg ut.


Berliner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.